Blog

Verkeersblog Frank Beernink

Maximaal Plus!

“Als er een maximum snelheid geld, rijd deze snelheid dan ook minimaal!” Dit is wat tijdens rijlessen altijd aan leerlingen wordt meegegeven om in het huidige verkeer goed mee te kunnen komen en om een goede doorstroming te bevorderen.

Maximaal Plus!

“Als er een maximum snelheid geld, rijd deze snelheid dan ook minimaal!” Dit is wat tijdens rijlessen altijd aan leerlingen wordt meegegeven om in het huidige verkeer goed mee te kunnen komen en om een goede doorstroming te bevorderen. Tijdens rijexamens wordt dit ook  van leerlingen verwacht. Je geeft dan een visitekaartje af waarmee je laat zien dat je vlot, zelfverzekerd en besluitvaardig bent waarbij je natuurlijk wel de veiligheid moet waarborgen.

Harder dan verkeersregels?

Met “plus” bedoelen we dan dat je ongeveer drie kilometer boven de maximumsnelheid gaat rijden, afhankelijk van de situatie. Dit klinkt misschien raar omdat de verkeersregels dit tegenspreken. Echter wanneer je onder de maximum snelheid blijft zitten dan krijg je in het huidige drukke verkeer te maken met oponthoud, hinder, irritaties en zelfs gevaarlijke situaties. Op grond van Artikel 5 uit de Wegenverkeerswet ( Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd) is het van belang om voor een goede doorstroming te zorgen. Want, wie ben jij om te bepalen dat degene die achter jou rijdt te laat moet komen?
 

Veiligheid is nummer één

De veiligheid staat altijd voorop! Wanneer je iets boven de maximum snelheid zit hoef je echt niet bang te zijn voor een bekeuring. Weet wel dat als je in een druk erf rijd, of op een 80 kilometer weg buiten de bebouwde kom er natuurlijk een groot verschil zit in gevaarherkenning. Je moet altijd op tijd kunnen stil staan zonder hinder of schade te veroorzaken.
 

Maar doorstroming nummer twee!

Wanneer je op een zondagmorgen alleen op straat rijdt en je wilt met een lage snelheid van de omgeving genieten, dan is dat prima. Als er echter verkeer achter je opduikt dan zul je toch je snelheid weer moeten aanpassen. Dus ook al heb je een vrije dag, de doorstroming blijft belangrijk. Ook omdat je nooit de reden weet van iemand die ergens op tijd moet komen. Is het een sollicitatiegesprek? Een aansluitende vlucht op een luchthaven? Een sterfgeval?
 

Zoek de balans

Nu niet met z’n allen de andere kant opzoeken en massaal te hard gaan rijden, maar proberen met oog voor het andere verkeer vlot mee te doen waar nodig.
 

Veel vlotte, maar vooral veel veilige kilometers toegewenst!

afbeelding van Frank Beernink

Door: Frank Beernink

Hallo, mijn naam is Frank Beernink. Ik ben getrouwd met Aline en samen hebben we twee kinderen, Maxl en Fleur. Ik ben werkzaam als opleider/eigenaar bij rijschool Frank in Losser. Een van mijn hobbys is architectuur /planontwikkelingen. Mede hierdoor zit ik met plezier in het bestuur van Hallo Losser om als Lossernaar mee