Jessy in Madagaskar

De wereld heeft meer dan 7 wonderen. Ik neem je mee met mijn bijzondere reizen in binnen- en buitenland. Tijdens mijn Toerisme studie ben ik gegrepen door het reisvirus. Per maart 2019 heb ik Nederland achter mij gelaten om de wereld te ontdekken. Reis met mij mee

Madagaskar, een prachtig eiland gelegen in het oosten van Afrika. Door de talloze rijstvelden en de lengtes van de Afrikanen (kleiner dan in de rest van Afrika) heb je soms het gevoel dat je door Azië reist. Niks is minder waar; Madagaskar behoort gewoon tot Afrika! Na 27 dagen door dit land te hebben gereisd kan ik zeggen dat het land zeer afwisselend is. Niet alleen de landschappen, ook de bevolking, flora en fauna veranderen in elk gebied. Je raakt niet uitgekeken.

Wij hebben de hoogtepunten van Madagaskar gezien. We zijn van Antananarivo naar het zuiden (Ifaty) en weer terug gereden. Daarna zijn we naar het oosten (Mahambo/Ilê Saint Marie) gereden en terug. Dit was onze reisroute

Na een lange vlucht via Wenen en Ethiopië (met Ethiopian Airlines vanaf Schiphol) van ruim 21 uur zijn wij eindelijk aangekomen in Antananarivo, de hoofdstad van Madagaskar. De aankomsthal is by far de kleinste die ik ooit gezien heb van een hoofdstad, maar de medewerkers zijn vriendelijk en helpen met ons gestuntel (straks meer hierover).

Het vliegen boven Madagaskar is magisch en door de rode landschappen begrijp ik waarom het ‘de rode eiland’ wordt genoemd. Tip: scoor een vliegtuigstoel aan het raam wanneer je naar Madagaskar gaat. Bij het uitstappen uit de vliegtuig kregen we een klap van de warmte en een nieuwe vlaag vol energie, wij hebben onze eerste bestemming bereikt en onze (wereld)reis kan beginnen!

De aankomsthal is klein, er staat direct een dikke lijn met mensen, een vaag boekje wordt in onze handen gedrukt. Bij het doorbladeren blijkt dat de ‘disembarkation card’ er in zit waar je persoonlijke informatie moet invullen. Tip: Vul dit altijd naar waarheid in, anders kan dit worden gezien als een strafbaar feit.

Zodra we door de eerste post zijn en de stempel ‘Santé’ hebben gekregen, kunnen we een visum ophalen. Althans, dit dachten we. Bij “Visum on Arrival” in Antananarivo kun je niet pinnen (let hier dus op), hier moet je contant betalen in Euro’s, US Dollars of MGA (Ariary). De visum voor minimaal 30 dagen kost 35 euro per persoon (115.000 Ariary) (maart 2019). Hier hadden wij geen rekening mee gehouden, dus mochten we onder begeleiding naar de pinautomaat in de andere hal. Je hebt hier twee pinautomaten, één voor Visa en één Mastercard. Wij hadden pech dat de Mastercard pinautomaat het niet deed en wij geen Visa kaart bij ons hadden. Mijn vriend Bart ging met de taxichauffeur op zoek naar de dichtstbijzijnde werkende pinautomaat in de stad, zodat we onze paspoorten weer terug konden krijgen en het avontuur echt kan beginnen.

De eerste twee nachten slapen we in de hoofdstad, Antananarivo. We hadden een leuk hotel midden in de stad.  Antananarivo is een leuke stad om te ontdekken, maar langer dan drie nachten zou ik er niet verblijven. Dit hebben wij gedaan en meegemaakt tijdens ons verblijf: Antananarivo, hoofdstad van Madagaskar.

Dag 3: Antrisarabe, Hotel des Thermes

In Nederland hadden we al besloten dat we het liefste een auto wilden huren zonder driver. Omdat we in het laagseizoen er waren, hebben we besloten om last minute een auto te huren. Gezien ik van te voren al met een aantal bedrijven contact op had genomen, kozen wij de goedkoopste mogelijkheid. Voor 45 euro per dag zouden wij Renault Clio huren bij Madarental-Acr. Op de derde dag werd de auto naar het hotel gebracht in Antananarivo, bij aankomst bleek het geen Renault Clio maar een Rexton Ssang Yong Motor (Chinees merk), gezien deze auto er groter en stoerder uit ziet, vonden wij het geen probleem. De prijs werd wel opgeschroefd naar 48 euro per dag.

Met zweet in de bilnaad verlieten we al rijdend de grote stad. Door de vele mensen, lokale busjes (die op random plekken stoppen) motors en dieren kriskrassend over de straten was het rijden in de stad wel een uitdaging. Onze nieuwe bestemming is Antrisarabe, gelegen aan de RN 7. De rit van Antananarivo naar Antisarabe duurde circa 3,5 uur. Van Antisarabe hebben wij niet veel gezien.

Wij sliep in Hotel des Thermes, door mij benoemd als het hotel met de ‘vergaande glorie’. In dit hotel verbleef de oud-koning van Marokko Mohamed V gedwongen tijdens zijn ballingschap in 1954.  Het hotel is zeer groot en imposant, maar het valt al snel op dat het niet goed onderhouden is. De kamers waren wel schoon.

Dag 4-5: Ranomafana, Fôret Austral

De rit van Antrisrabe naar Ranomafana duurde circa 6 uur. Na de afslag van ‘National Park Ranomafana 30 km’ kwamen we terecht op een heel slecht, ongeasfalteerd wegdek. Hier hebben wij over 20 kilometer meer dan een uur gereden. Tip: Ik raad je aan om hier niet af te slaan maar recht door te rijden en de volgende afslag te pakken, dit is wellicht iets om, maar naar ons idee is het wegdek vele malen beter.

In Ranomafana hadden wij een leuk hotel, iets buiten het dorp. Fôret Austral is een kleine bungalowpark met een 24-uurs receptie en een restaurant waar je kun je ontbijten, lunchen en avondeten. Er is geen menukaart, maar wordt er gemaakt wat er is. Meestal heb je wel keuze tussen twee gerechten. Laat je verrassen door de lokale keuken, wij hebben hier in ieder geval echt genoten. Tip: bij het hotel kun je achterin met de trap naar beneden naar een waterval. Natuurlijk hebben wij deze locatie gekozen om het Ranomafana National Park te bezoeken, lees hier onze ervaring.

Dag 6-7-8: Isalo, Isalo Rock Lodge

De rit dan Ranomafana naar Isalo was een lange rit van circa 6,5 uur. De wegen waren goed begaanbaar en we konden zelfs op sommige plekken 120km/uur rijden. Dit is uniek, gezien er normaliter veel gaten in de weg zitten. We kwamen langs veel verschillende landschappen met in het bijzonder heel veel grote rotsen.

Isola Rock Lodge is opgezet door een Italiaanse man die met veel passie het hotel vanaf niks heeft opgezet. Het is een duur en luxe hotel, met zwembad, massage’s en een sportschool. Voor ons een heerlijke plek om bij te komen van de lange dagen rijden.

We bezochten het ‘Piscine Naturel’ op, wat vanaf het hotel circa 15 minuten naar beneden klauteren is. Tussen de libelle’s en vlinders genieten we van het natuurlijke zwembad. Ook ontmoeten onze goed Engels sprekende gids Nante Charles (nantenainacharles@gmail.com, aanrader!), een officiële gids van het Isalo National Park die ons de volgende dag rond leidt langs de ringstaartmaki’s naar twee hele mooie watervallen waar je in kunt zwemmen. Lees hier mijn blog over dit park!

Dag 9-10-11: Ifaty, Ifaty Beach Club Hotel

In circa 4,5 uur rijden we van Isalo naar Ifaty. Eindelijk zee, hier waren wij aan toe.

Weg Tulear – Ifaty sinds verbeterd 2016

Met een mooi hotel direct aan het strand en zwembad, weten we hier ons prima te vermaken. Ook merken we hier eindelijk toerisme, er zijn zowaar Nederlanders! Op het strand wordt je aangevallen door vrouwelijke verkopers die alle soorten doeken, massage’s en activiteiten aan je willen verkopen, dit hebben we nog niet eerder meegemaakt in Madagaskar. Ze dringen flink aan, waardoor een middagje op het strand toch niet zo fijn is. Gelukkig zijn ze bij het hotel niet welkom, waardoor we bij het zwembad rust hebben.

Op dag tien gaan we snorkelen, met een klein vissersbootje varen we circa drie kilometer van het strand af de Straat Mozambique in. Het snorkelen geef ik een 6 van 10, het water was een beetje troebel op het moment dat wij er waren. Gezien we vorig jaar heel erg verwend werden door het mooie onderwaterleven in de Filipijnen, viel dit een beetje tegen. Er wordt aangeraden om vroeg in de morgen te gaan snorkelen, gezien het in de middag onrustig kan zijn op het water. Wij waren er om 9.00 uur en waren rond 11.30 uur weer aan land.

De volgende dag bezochten we het Raniala Nature Reserve en Village des Tortues (het schildpaddendorp), naast elkaar gelegen in Ifaty. We gingen per Zeboekar en zagen eindelijk Boabab’s. Onze tourguide Florian kon ons alles vertellen over de bomen en dieren in het park, zijn enthousiasme is aanstekelijk.  Lees hier meer.

Dag 12: Isalo, ITC Lodge

Tijd om terug te rijden richting Antananarivo, met als eerste stop weer Isalo. Omdat we het park al bezocht hebben, gaan we naar vier uur rijden vooral genieten van het mooie uitzicht en onze boeken. ITC lodge is een simpele bungalowpark die gerund wordt door een Nederlandse man in combinatie met zijn Madagaskarse vrouw.

Dag 13-14-15: Ambalavao, Betsileo Country Lodge

Na een korte rit van drie uur komen we aan bij het Betsileo Country Lodge. De heenweg zijn we hier gestopt om te lunchen en waren we direct onder de indruk van het geweldige uitzicht en de kwaliteit van dit hotel/restaurant. Toen we in Ifaty van het andere Nederlandse stel ook positieve verhalen over het hotel en de omgeving hoorden, hebben we direct een kamer gereserveerd voor twee nachten. We kwamen in contact met Marloes en Erik, twee Nederlanders, die Betsileo Country Lodge runnen. Het valt op dat het gerund wordt door twee Nederlanders, de kwaliteit van o.a. de schoonmaak is uitstekend, ook zijn er echte Nederlandse pannenkoeken voor de lunch (tip!).

Via Marloes komen we in contact met Adrien, de lokale gids die ons vol passie vertelt over de wandeling van 4 uur naar Ambalavao en het bezoek aan Anja Community Reserve, in combinatie met een lekkere lunch en ananas eten op het uitkijkpunt. Met goede zin gingen wij op tijd naar bed om ons voor te bereiden voor de volgende leuke dag. Helaas loopt het op reis niet altijd volgens planning, en zijn zowel mijn vriend als ik gegrepen door een voedselvergiftiging/griep. Gelukkig zijn we bij Marloes en Erik, en het personeel van de Country Lodge, in goede handen en worden we flink verwend en goed geholpen.

We boeken nog een dag bij en de volgende dag besluiten we om alleen naar Anja Community Reserve en het uitzichtpunt te gaan, dit was één van mijn leukste parken. Meer info lees hier mijn blog over Anja Community Reserve.

Dag 16: Antrisarabe, Residence Madalief

291 kilometer hebben we voor ons naar Antrisarabe, dit rijden we in circa 7 uur (met tussenstops). Vol enthousiasme worden we ontvangen door de Nederlandse Remi, de eigenaar van Residence Madalief. We krijgen een rondleiding en met passie verteld Remi hoe zij niet alleen een hotel runt, maar ook de bevolking en weeskinderen in de omgeving helpt. Ze heeft geholpen met een weeshuis op te zetten, ze heeft een spreekuur voor mensen uit het dorp die dringend hulp nodig hebben en biedt werkplekken aan voor de lokale bevolking.

Hoewel we al enthousiast zijn door het verhaal van Remi, worden we nog enthousiaster door de mooie omgeving rond het hotel en de ruime kamer waarin we die nacht in mogen overnachten. Het avondeten en ontbijt is heerlijk. Jammer genoeg moeten wij de volgende dag al weer vroeg er uit om verder te rijden naar het oosten, maar Residence Madalief is absoluut een aanrader!

Dag 17-18: Andasibe, Lemurs Lodge

Omdat we niet door Antananarivo wouden rijden, hebben we besloten om er langs heen te gaan en direct door te rijden naar Andasibe. Een lange route van circa 6,5 uur. Het laatste kwartiertje twijfelen we of we op de goede weg zijn, gezien we door de hele kleine dorpjes rijden alsof je 300 jaar terug in de tijd bent. Ook de lokale inwoners zijn zo’n grote auto door hun kleine dorpje zo te zien niet gewend. Uiteindelijk blijken we gewoon goed te rijden en komen we aan bij de Lemurs Lodge.

We zijn de enige gasten en het personeel zat ons al op te wachten. We kregen zelfs de wifi-router mee naar ons huisje, gezien we toch de enige waren. We besluiten, last minute, Andasibe National Park toch over te slaan, omdat we een dagje rust willen en willen werken. Wel besluiten we met een lokale gids een avondtour te doen, bij het Andasibe National Park. De tour duurde zo’n 1,5 uur. De avondtour was leuker dan we hadden verwacht. We zagen de muismaki, bladkikkers, leafteal gekko (zeer uitzonderlijk) maar wij waren vooral onder de indruk van onze gids die van mijlen ver, in het donker, de kleine beestjes kon spotten. Hem kan je mailen op clauderajerison@gmail.com.

Dag 19: Mahambo, Pirogue hotel

Hoewel de lokals ons voor gek verklaarden, besloten wij om van Andasibe naar Mahambo te rijden. Met minimale pauze’s was het 7,5 uur reizen. Het eerste stuk was door de bergen. Omdat Toamasina een grote havenstad is, reden we telkens achter grote vrachtwagens. Vanaf Toamasina tot Mahambo werd het alleen maar erger. De weg was 50/50 geasfalteerd als een zandweg, een drama om door heen te rijden. Met geluk hadden we een stevige auto en was het droog, anders zou het nog vervelender worden.

Dag 20-21-22-23: Ilê Saint Marie/Ilê aux Nattes, Hotel Lakana

Via BlueMarine Madagascar regelden we een plekje op El Condor, de boot die ons in drie uur naar Ilê Saint Marie brengt. De boot vertrekt vanaf Mahambo Beach hotel, waar we vanaf Hotel le Piroque met vijf minuten lopen zijn. Om 9.00 uur verzamelen we, om 10.00 uur vertrekt de boot. Hoewel ik het normaal leuk vind op een boot, zijn de golven voor mij te heftig waardoor ik zeeziek wordt. Geen prettige tocht dus om naar Ilê Saint Marie te komen, maar ons idyllische hotel maakt veel goed. We hebben een bungalow op zee en zodra we onze raam open zetten, is het net of je naar een levend schilderij kijkt. Onderste boven ben ik als we Ilê aux Nattes bezoeken, wat een plaatje. Meer foto’s en informatie over Ilê Saint Marie en Ilê aux Nattes zie/lees je in mijn blog.

Dag 24: Toamasina, Victoria Beach Hotel

Om 04.00 uur in de ochtend moeten we verzamelen in Ambodifototra, op 20 minuten in de taxibrousse van ons hotel. Om exact 05.00 uur varen we weer, richting het vaste land van Madagaskar. Ook deze vaartocht winnen de golven het van mijn maag en zijn het weer drie lange uren waarbij ik zeeziek ben. Rond 08.00 uur komen we aan bij het strand van Mahambo en een half uur later krijgen we onze backpacks. Gezien het nog vroeg in de ochtend is, besluiten we om ook wat kilometers in de auto te maken. We weten wat we kunnen verwachten. Het heeft geregend dus de gaten staan vol met water. Zonder vast te staan en schrammen komen we rond 14.00 uur aan bij het mooie Victoria Beach hotel. We gaan onze slaap inhalen en wat films te kijken, we hebben verder niet veel van Toamasina gezien.

Dag 25-26: Andasibe, Mantadia Lodge

Vanaf Toamasina rijden we in circa 4 uur naar Andasibe, omdat we parken in Andasibe willen zien. Mantadia Lodge is prachtig, nieuw en helemaal in mijn stijl. Dag 26 gebruiken we om te werken, bloggen en chillen.

Dag 27: Antananarivo, Hotel Madarosoa

Wij rijden terug naar de hoofdstad (3,5 uur) om ons klaar te maken voor een nieuwe reis richting Zuid Afrika. We leveren de auto in (die het, vraag me niet of, zonder scheuren of gebreken heeft gered) en zorgen er voor dat onze backpacks en spullen klaar zijn voor een nieuw avontuur!

afbeelding van Ingrid Legters

Door: Ingrid Legters

Ingrid Legters redactiespil van Hallo Losser, huis-tuin en keuken journalist en bestuurslid