Nieuws

Gemeente

Wonen

Simpel toch? Even een kleinere restafval container regelen

Simpel toch? Even een kleinere restafval container regelen

Hierbij een kleine inkijk in de (wat ik dacht) “eenvoudige” opdracht: even een kleinere restafval container regelen.

Container voor plastic

We krijgen een container waarin we plastic, drankenkartons en blik kwijt kunnen dus dan is de 240 liter restafval container te groot, 140 liter is dan meer dan voldoende.

Actie 1: “Bellen naar Twente Milieu om een kleinere restafval container te bestellen”… Logische gedachte omdat we van Twente Milieu bericht hadden over de container met de oranje deksel. Na een wachttijd van bijna 5 minuten. “Nee mevrouw hiervoor dient u de gemeente Losser te bellen…”

Actie 2: Gemeente Losser gebeld: “Hiervoor hebben wij formulieren hier bij het gemeentehuis, of u kunt een formulier downloaden via de site www.losser.nl “.

Naar de site van Losser.nl…. het is nog wel even zoeken, en ja hoor: Formulier gevonden!http://www.losser.nl/Inwoners/Natuur_en_milieu/Afval_en_recycling/Afvalcontainer_verkrijgen_of_vervangen

De makkelijke weg zou zijn: digitaal invullen en meteen digitaal terug sturen naar de gemeente. Maar nee, zo werkt dat niet... “Dit formulier kunt u volledig ingevuld en getekend sturen aan Gemeente Losser, afd. Openbare Werken.”

Actie 3: formulier uitgeprint, ingevuld, en maar even langsbrengen bij het gemeentehuis als ik zo boodschappen ga doen.

Actie 4: Hoe wilt u de containers omruilen? (kruis aan wat u wenst):  Op de werkplaats (Ravenhorsterweg 10 te Losser). De kosten** hiervan zijn € 27,80. U dient zelf de te ruilen container(s) in te leveren en de nieuwe op te halen. ** Voorwaarde: u kunt alleen een 2e container aanvragen als de 1e container die u in bruikleen heeft een container van 240 liter is. Omcirkel (indien u een 2e container wilt) of u een 2e container van 140 óf 240 liter wenst. * Voorwaarde: de in te leveren container moet leeg en schoon zijn.  Aan huis. De kosten*** hiervan bedragen € 27,80 + € 23,50 = € 51,30 -. ongeacht het aantal containers.

Actie 5: Afspraak maken en betalen: U dient zelf contact op te nemen met de reinigingsdienst om een afspraak te maken over de dag en tijd van ruiling. Dit kan via telefoonnummer (053) 53 77 452; dit kan 3 werkdagen na het verzenden van het formulier. U ontvangt (indien van toepassing) achteraf een rekening van de gemeente.

Kosten besparen

Verder was mijn (hele verkeerde blijkt nu) gedachte: het zal kosten besparen een kleinere container. Want voor een 140 liter container betaal ik €70,56 en voor een 240 liter  121,08, da’s een besparing van € 50,52. Fout: ik moet om een kleinere container bij huis te laten bezorgen € 51,30 betalen!!!! En ja, de gemeente werkt niet voor niets dat weet ik ook, maar ZIJ zijn het toch die willen dat wij meer afval gaan scheiden? Mag daar dan ook iets tegenover staan?

Volgend jaar gaat mijn besparing van € 50,52 dan wel in, mits de tarieven niet veranderen.

Simpel toch? Even een kleinere container bestellen…

PS: ben benieuwd hoeveel mensen dit nu mee maken omdat ze denken: “even” een kleinere container bestellen ...

afbeelding van Jannet Winterberg

Door: Jannet Winterberg

Jannet Winterberg woont in Losser.