Sport en Hobby

Een onvergetelijke ervaring

Een onvergetelijke ervaring

Soms moet je buiten je eigen paden treden. Zo stelde Boom Trikes mij in de gelegenheid om een proefrit te maken op deze fantastische trike. Een trike is een motor op drie wielen, maar wel een zware motor (1100 tot 2000 cc).

Vooral motorrijders kijken enigszins denigrerend naar een trike omdat het de sportiviteit van een motor zou missen. Niets is minder waar. Een trike is het beste van twee werelden, nl. de cabriolet en de motor. Een trikerijder heeft de voordelen van het rijden met de neus in de wind en is minder kwetsbaar op de weg. De eerste trikes die werden gebouwd hadden een volkswagen kever motor. Hier ging het ook vaak om eigen bouw. Tegenwoordig worden trikes fabrieksmatig geproduceerd. Boom in Sontheim (Zuid-Duitsland) is één van de producenten. Toen ik twee jaar geleden op een open dag was van Trike Centrum Vinkeveen  (TCV) kreeg het virus mij te pakken.

Ik droomde altijd al wel van een motor, echter ik heb geen motorrijbewijs (op een trike mag je met een rijbewijs voor een personenauto). De aanschaf leek mij nog niet de juiste weg, aangezien ik niet wist of een trike überhaupt iets voor me zou zijn, mede vanwege chronische rugklachten. Ook bestond er een sterk vooroordeel over de berijders van een trike. Zij worden vaak geassocieerd met jonge kerels met een hoop tattoo‘s. Op deze open dag heb ik daar niets van gemerkt. Ik heb o.a. gesproken met ondernemers die in hun vrije uren op een trike rijden. Zij vertelden over lange afstanden die zij met partner op de trike hadden afgelegd waarbij minimaal twee koffers konden worden meegenomen mits ze een trike hadden met deze bergruimte. Afgelopen jaar heb ik Yehudi Sacher van TCV een aantal keren gesproken over de mogelijkheden van een proefrit. Hij belde mij onlangs dat hij een Mustang (Boomtrike) had ingekocht. Ik heb meteen een afspraak gemaakt voor de proefrit, de afstand naar Vinkeveen ten spijt.

De proefrit die ik heb gemaakt was geweldig. Ik zat zeer comfortabel, van rugklachten was absoluut geen sprake en de stabiliteit van de trike op de weg was van ongekende aard. Het schakelen is wel even wennen. De schakelpook zit links en je moet met je linkervoet het koppelingspedaal intrappen. Echter Boom heeft daar iets op bedacht, want zij hebben een trike ontwikkeld met een automatische wisselbak. Dat is volgens mij helemaal het ultieme genieten.  

 

 

 

Vensters: 
afbeelding van Cor Lubach

Door: Cor Lubach

Mijn naam is Cor Lubach en ik woon samen met Jolanda, mijn partner, in Glane. We hebben een bureau ProSam (www. pro-sam. nl).  Onze aandachtsgebieden zijn coaching, training en procesoptimalisatie. Ik ben eveneens ontwikkelaar en eigenaar van Liqwise, een softwaretool dat de communicatie tussen medewerkers in en tussen organisaties volledig geautomatiseerd afhandelt.   Binnen Hallo Losser ben