Nieuws & Agenda

De FIAT 500 is mijn grootste passie

Kleine personen auto

Op 4 juli 1957 presenteerde de Italiaanse autofabrikant FIAT (Fabbrica Italiana Automobili Torino) de Fiat 500. Een kleine personenauto voorzien van een motor met twee cilinders en een vermogen van ongeveer 18 pk. Het bleek een gouden greep te zijn. Tot 1975 werden er bijna 4 miljoen exemplaren geproduceerd. Nu in 2019 is de kleine auto, ook wel rugzakje of puntenslijper genoemd, nagenoeg uit beeld verdwenen. Maar dat geldt niet voor Stienus Laan. Deze voormalige automonteur is verliefd geworden op de kleine oldtimer en heeft in het opknappen en renoveren van de Fiat 500 zijn grootste hobby gevonden.

Aan de Hogeweg troffen we Stienus aan in gezelschap van enkele juweeltjes van Italiaanse makelij. Stienus vertelt: “Het is allemaal bij toeval ontstaan. In 2004 had mijn broer een Fiat 500 en wist eigenlijk niet wat hij ermee aan moest. Aangezien mijn vrouw graag zo’n autootje wilde, heb ik hem gekocht. Maar na een jaar werd hij toch slecht en heb ik samen met wijlen Johan Riesewijk in drie maanden het hele autootje gereviseerd. En dat karretje heeft tot 2013 gereden. Inmiddels had ik het virus aardig te pakken en kocht ik in die tijd verschillende 500-tjes die we allemaal hebben gerestaureerd. Zelfs mijn kinderen reden erin.

Zeer tijdrovend werk

Een FIAT 500 restaureren kost veel tijd. Gemiddeld werken we 600 tot 800 uur aan zo’n auto, maar dan is hij ook helemaal “pico bello”.  En met Johan Riesewijk was het heerlijk werken”. Inmiddels is Riesewijks schoonzoon, Peter Krabbe aangeschoven en prijst zijn schoonvader: “Johan had er echt kijk op. Als hij een onderdeel in handen had wist hij precies waar het geslepen moest worden en waar en hoe het gemonteerd moest worden”.

Maar nu is het virus ook overgeslagen op Cees Laan, de zoon van Stienus, die vol trots bij een heel oude versleten FIAT 500 staat en aankondigt dat dit zijn vuurdoop gaat worden. Maar dat kan al met al wel een jaartje duren. Maar de mooiste dagen zijn de toertochtjes waar we met een hele stoet Fiatjes het land doorrijden. Zo werd kort geleden nog de Friesche Elfsteden gereden. En dat ze dan veel bekijks hebben zal niemand verbazen.

Stienus: “De volgende FIAT 500, waar ik nu mee bezig ben is voor mijn vrouw. Hij was origineel geel van kleur maar hij wordt donkerblauw. Niet de originele kleur, maar na 18 jaar wachten krijgt ze eindelijk haar zin”.

 

 

 

 

Kleine personen auto

Op 4 juli 1957 presenteerde de Italiaanse autofabrikant FIAT (Fabbrica Italiana Automobili Torino) de Fiat 500. Een kleine personenauto voorzien van een motor met twee cilinders en een vermogen van ongeveer 18 pk. Het bleek een gouden greep te zijn. Tot 1975 werden er bijna 4 miljoen exemplaren geproduceerd. Nu in 2019 is de kleine auto, ook wel rugzakje of puntenslijper genoemd, nagenoeg uit beeld verdwenen. Maar dat geldt niet voor Stienus Laan. Deze voormalige automonteur is verliefd geworden op de kleine oldtimer en heeft in het opknappen en renoveren van de Fiat 500 zijn grootste hobby gevonden.

Aan de Hogeweg troffen we Stienus aan in gezelschap van enkele juweeltjes van Italiaanse makelij. Stienus vertelt: “Het is allemaal bij toeval ontstaan. In 2004 had mijn broer een Fiat 500 en wist eigenlijk niet wat hij ermee aan moest. Aangezien mijn vrouw graag zo’n autootje wilde, heb ik hem gekocht. Maar na een jaar werd hij toch slecht en heb ik samen met wijlen Johan Riesewijk in drie maanden het hele autootje gereviseerd. En dat karretje heeft tot 2013 gereden. Inmiddels had ik het virus aardig te pakken en kocht ik in die tijd verschillende 500-tjes die we allemaal hebben gerestaureerd. Zelfs mijn kinderen reden erin.

Zeer tijdrovend werk

Een FIAT 500 restaureren kost veel tijd. Gemiddeld werken we 600 tot 800 uur aan zo’n auto, maar dan is hij ook helemaal “pico bello”.  En met Johan Riesewijk was het heerlijk werken”. Inmiddels is Riesewijks schoonzoon, Peter Krabbe aangeschoven en prijst zijn schoonvader: “Johan had er echt kijk op. Als hij een onderdeel in handen had wist hij precies waar het geslepen moest worden en waar en hoe het gemonteerd moest worden”.

Maar nu is het virus ook overgeslagen op Cees Laan, de zoon van Stienus, die vol trots bij een heel oude versleten FIAT 500 staat en aankondigt dat dit zijn vuurdoop gaat worden. Maar dat kan al met al wel een jaartje duren. Maar de mooiste dagen zijn de toertochtjes waar we met een hele stoet Fiatjes het land doorrijden. Zo werd kort geleden nog de Friesche Elfsteden gereden. En dat ze dan veel bekijks hebben zal niemand verbazen.

Stienus: “De volgende FIAT 500, waar ik nu mee bezig ben is voor mijn vrouw. Hij was origineel geel van kleur maar hij wordt donkerblauw. Niet de originele kleur, maar na 18 jaar wachten krijgt ze eindelijk haar zin”.

 

 

 

 

afbeelding van Henri Schuite

Door: Henri Schuite