Nieuws & Agenda

Een kijkje bij de brandweer Losser anno 2020

Regelmatig hoor of zie je ze voorbijkomen, de brandweerwagens die uitrukken naar een calamiteit. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar het is absoluut maatwerk. We namen eens een kijkje in de brandweerkazerne in Losser.

Hoe moeilijk is het voor hulpdiensten om tijdens de coronacrisis hun taak te volbrengen. Moet je concessies doen bij de hulpverlening?  Hallo Losser vroeg het aan Martin Boers, kazerne-coördinator in Losser.

Martin: “ Het is en blijft een moeilijke zaak bij de hulpverlening. Als de brandweer uitrukt,  gebeurt dat altijd met 6 man in een voertuig. Er is overwogen om dit met 4 mensen te doen, maar dat bleek in de praktijk ondoenlijk, omdat iedereen een specifieke taak heeft. Nog lastiger is het wanneer we via de ambulancedienst bij een incident geroepen worden dat “corona gerelateerd” is.  Als er dan gereanimeerd moet worden, zul je de nodige voorzorgmaatregelen moet hanteren. Ten eerste is alles ontsmet. Mond op mond beademing is “not done”, alhoewel je dat heel impulsief toch geneigd bent te doen. We kunnen hiervoor ook een “Pocketmask” gebruiken. Dat is een beademingsmasker dat overdracht van ziekteverwekkers via bloed of slijm voorkomt. Uiteraard ben je hulpverlener, maar voorzichtigheid blijft geboden”.

Brandweerman voor het leven

Martin Boers kan urenlang vertellen over zijn passie: de brandweer. Als kleine jongen was hij al gefascineerd  door alles wat met de brandweer te maken had. Toch duurde het nog een poosje voordat hij via defensie bij de burgerbrandweer terecht kwam. En daar werkt Martin nu alweer zo’n 20 jaar.

Vrijwilliger of beroepsbrandweer

Er bestaan nogal wat misverstanden over het verschil tussen vrijwillige en beroepsbrandweer. Martin Meijer, voormalig brandweercommandant, inmiddels ook aangeschoven, legt uit dat de opleiding voor beroeps- en vrijwillige brandweer exact hetzelfde is. Beroepsmensen hebben een dienstrooster en vrijwilligers niet. Daarom kan een vrijwilliger vaker worden opgeroepen dan een beroepskracht. Qua ervaring kan een vrijwilliger dus weleens meer in zijn mars hebben dan een beroepsbrandweerman.

Samenwerkende brandweerkorpsen

In het verleden was het zo dat elke gemeente, stad of dorp zijn eigen brandweerkorps had. En dat had nogal eens de nodige strubbelingen als een ander brandweerkorps dan dat van de gemeente waar de brand was, eerder ter plaatse was. Gelukkig is deze concurrentie strijd voorbij en werkt men nu zeer efficiënt samen. Zelfs met de Duitse brandweer wordt prima samengewerkt. Toch is er een behoorlijk verschil tussen onze brandweer en die van onze oosterburen.

Martin Meijer: “Het aantal brandweerlieden in Duitsland is ongeveer 8 x zo veel als bij ons. Dat komt omdat het beroep brandweerman in Duitsland een eervol beroep met aanzien is. Zelfs de “Alte Herren”, de 60 plussers blijven lid van de brandweer. Zo heb je daar vaste chauffeurs die alleen maar de wagen kunnen besturen. In Nederland zijn de eisen veel strenger. Zo is bij ons elke brandweerman of vrouw allround opgeleid en zijn ze daarom in staat om alle handelingen te verrichten die nodig zijn. Een stevig trainingsprogramma is daarom verplicht en daarbij is de traplooptest met volledige uitrusting een nachtmerrie voor elk lid van het brandweerkorps. Daarbij komt dan ook nog een periodieke medische test”.

Het rijden met optische – en geluidssignalen

Het rijden met zwaailicht en sirene is verplicht bij spoedopdrachten waarbij de verkeersregels moeten worden overtreden. Ook ’s nachts.  Slechts dan is deze vrijstelling van toepassing. Echter zelfs met deze vrijstelling mag de verkeersveiligheid nimmer uit het oog worden verloren want een weggebruiker moet ook de kans krijgen om de weg vrij te maken. En wat dat betreft heeft een Duitser een andere mentaliteit in het verkeer dan een Nederlander. In Duitsland wordt bij het zien en horen van een hulpdienst onmiddellijk de “Rettungsgasse” vrijgemaakt. Daar kunnen wij nog wel wat van leren, aldus Martin Meijer. 

Kort na dit interview is er een grote brand bij auto Wessel in De Lutte. Er daar was ik getuige van de praktische uitvoering van samenwerkende brandweerkorpsen. Werkelijk imposant hoe ruim 100 brandweerlieden samenwerkten. Gebruik makend van een hoogwerker, een drone, een brandweerauto met 16.000 liter water aan boord en veel andere voertuigen maakten duidelijk hoe professioneel onze brandweer anno 2020 functioneert. En dat ging vroeger heel anders.

Regelmatig hoor of zie je ze voorbijkomen, de brandweerwagens die uitrukken naar een calamiteit. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar het is absoluut maatwerk. We namen eens een kijkje in de brandweerkazerne in Losser.

Hoe moeilijk is het voor hulpdiensten om tijdens de coronacrisis hun taak te volbrengen. Moet je concessies doen bij de hulpverlening?  Hallo Losser vroeg het aan Martin Boers, kazerne-coördinator in Losser.

Martin: “ Het is en blijft een moeilijke zaak bij de hulpverlening. Als de brandweer uitrukt,  gebeurt dat altijd met 6 man in een voertuig. Er is overwogen om dit met 4 mensen te doen, maar dat bleek in de praktijk ondoenlijk, omdat iedereen een specifieke taak heeft. Nog lastiger is het wanneer we via de ambulancedienst bij een incident geroepen worden dat “corona gerelateerd” is.  Als er dan gereanimeerd moet worden, zul je de nodige voorzorgmaatregelen moet hanteren. Ten eerste is alles ontsmet. Mond op mond beademing is “not done”, alhoewel je dat heel impulsief toch geneigd bent te doen. We kunnen hiervoor ook een “Pocketmask” gebruiken. Dat is een beademingsmasker dat overdracht van ziekteverwekkers via bloed of slijm voorkomt. Uiteraard ben je hulpverlener, maar voorzichtigheid blijft geboden”.

Brandweerman voor het leven

Martin Boers kan urenlang vertellen over zijn passie: de brandweer. Als kleine jongen was hij al gefascineerd  door alles wat met de brandweer te maken had. Toch duurde het nog een poosje voordat hij via defensie bij de burgerbrandweer terecht kwam. En daar werkt Martin nu alweer zo’n 20 jaar.

Vrijwilliger of beroepsbrandweer

Er bestaan nogal wat misverstanden over het verschil tussen vrijwillige en beroepsbrandweer. Martin Meijer, voormalig brandweercommandant, inmiddels ook aangeschoven, legt uit dat de opleiding voor beroeps- en vrijwillige brandweer exact hetzelfde is. Beroepsmensen hebben een dienstrooster en vrijwilligers niet. Daarom kan een vrijwilliger vaker worden opgeroepen dan een beroepskracht. Qua ervaring kan een vrijwilliger dus weleens meer in zijn mars hebben dan een beroepsbrandweerman.

Samenwerkende brandweerkorpsen

In het verleden was het zo dat elke gemeente, stad of dorp zijn eigen brandweerkorps had. En dat had nogal eens de nodige strubbelingen als een ander brandweerkorps dan dat van de gemeente waar de brand was, eerder ter plaatse was. Gelukkig is deze concurrentie strijd voorbij en werkt men nu zeer efficiënt samen. Zelfs met de Duitse brandweer wordt prima samengewerkt. Toch is er een behoorlijk verschil tussen onze brandweer en die van onze oosterburen.

Martin Meijer: “Het aantal brandweerlieden in Duitsland is ongeveer 8 x zo veel als bij ons. Dat komt omdat het beroep brandweerman in Duitsland een eervol beroep met aanzien is. Zelfs de “Alte Herren”, de 60 plussers blijven lid van de brandweer. Zo heb je daar vaste chauffeurs die alleen maar de wagen kunnen besturen. In Nederland zijn de eisen veel strenger. Zo is bij ons elke brandweerman of vrouw allround opgeleid en zijn ze daarom in staat om alle handelingen te verrichten die nodig zijn. Een stevig trainingsprogramma is daarom verplicht en daarbij is de traplooptest met volledige uitrusting een nachtmerrie voor elk lid van het brandweerkorps. Daarbij komt dan ook nog een periodieke medische test”.

Het rijden met optische – en geluidssignalen

Het rijden met zwaailicht en sirene is verplicht bij spoedopdrachten waarbij de verkeersregels moeten worden overtreden. Ook ’s nachts.  Slechts dan is deze vrijstelling van toepassing. Echter zelfs met deze vrijstelling mag de verkeersveiligheid nimmer uit het oog worden verloren want een weggebruiker moet ook de kans krijgen om de weg vrij te maken. En wat dat betreft heeft een Duitser een andere mentaliteit in het verkeer dan een Nederlander. In Duitsland wordt bij het zien en horen van een hulpdienst onmiddellijk de “Rettungsgasse” vrijgemaakt. Daar kunnen wij nog wel wat van leren, aldus Martin Meijer. 

Kort na dit interview is er een grote brand bij auto Wessel in De Lutte. Er daar was ik getuige van de praktische uitvoering van samenwerkende brandweerkorpsen. Werkelijk imposant hoe ruim 100 brandweerlieden samenwerkten. Gebruik makend van een hoogwerker, een drone, een brandweerauto met 16.000 liter water aan boord en veel andere voertuigen maakten duidelijk hoe professioneel onze brandweer anno 2020 functioneert. En dat ging vroeger heel anders.

afbeelding van Henri Schuite

Door: Henri Schuite