Nieuws & Agenda

Jong geleerd, oud gedaan!

Kim Otten studeert aan het conservatorium in Enschede. Ze heeft een handboek met bovenstaande tekst gemaakt. Ze vertelt in dit artikel hoe ze hier toe gekomen is en waarom ze het heeft geschreven.

“Een tijdje geleden heb ik op de tv een programma gezien waarin ouderen van 65 plus met kinderen van 2 tot en met 4 jaar bij elkaar werden gebracht. Het viel mij op dat er bij deze bijeenkomst veel werd gezongen door de kinderen en de ouderen. Dit concept vond ik erg leuk, waardoor ik het graag wilde gebruiken voor mijn afstudeerproduct van de opleiding ‘Muziektherapie Bachelor’ aan het Conservatorium, te Enschede. Naar aanleiding hiervan heb ik het handboek ‘Jong geleerd, oud gedaan!’ gemaakt waarin een nieuwe therapievorm staat beschreven genaamd: ‘Intergenerationele Muziektherapie (IgMT). De handleiding bevat handvatten die muziektherapeuten kunnen uitvoeren. In ‘Jong geleerd, oud gedaan!’ wordt de focus gelegd op ouderen van 65 plus met depressieve- en eenzaamheidsklachten, die deelnemen aan de dagbesteding. Deze ouderen werken binnen de therapie samen met kinderen van 2 tot en met 4 jaar die op een naburig kinderdagverblijf zitten.” 

Niets gevonden over IgMT

“Dit boek is ontworpen, omdat ik niets over ‘IgMT’ heb kunnen vinden in de literatuur. Dit heeft mij gemotiveerd om te kijken wat er mogelijk is om meerdere generaties bij elkaar te zetten. Doordat ik het concept ‘kinderen van de kinderdagverblijf in de ouderenzorg’ op televisie heb gezien, werd ik meteen enthousiast en ben ik mij gaan inlezen over bestaande ‘muziektherapeutische methodes’. Hierbij kwam ‘Community Music Therapy (CoMT), (Wheeler, 2015)’ het dichtste bij mijn idee voor het creëren van een nieuwe therapievorm genaamd: ‘Intergenerationele Muziektherapie (IgMT)’. Naar aanleiding hiervan heb ik het boek niet alleen ontworpen zodat een muziektherapeut de therapie kan uitvoeren, maar heb ik het ook ontworpen dat deze ‘taak’ aan de begeleiding van de dagbesteding overgedragen kan worden. Hierdoor kunnen zij met de juiste begeleiding de ‘voorgekauwde’ werkvormen uitvoeren. Mijn eindexamen zal in juni plaatsvinden waar mijn boek voor het eerst gepresenteerd zal worden.

Muziektherapeut of geïnteresseerde 

Ben jij toevallig een muziektherapeut of gewoon een reguliere lezer die geïnteresseerd is geworden in het boek ‘Jong geleerd, oud gedaan!’? Deze is te koop op www.mijnbestseller.nl voor €21,95. 

Bronliteratuurlijst:

Wheeler, B. (2015). Community Music Therapy [website]. Gevonden op: [link].

Kim Otten studeert aan het conservatorium in Enschede. Ze heeft een handboek met bovenstaande tekst gemaakt. Ze vertelt in dit artikel hoe ze hier toe gekomen is en waarom ze het heeft geschreven.

“Een tijdje geleden heb ik op de tv een programma gezien waarin ouderen van 65 plus met kinderen van 2 tot en met 4 jaar bij elkaar werden gebracht. Het viel mij op dat er bij deze bijeenkomst veel werd gezongen door de kinderen en de ouderen. Dit concept vond ik erg leuk, waardoor ik het graag wilde gebruiken voor mijn afstudeerproduct van de opleiding ‘Muziektherapie Bachelor’ aan het Conservatorium, te Enschede. Naar aanleiding hiervan heb ik het handboek ‘Jong geleerd, oud gedaan!’ gemaakt waarin een nieuwe therapievorm staat beschreven genaamd: ‘Intergenerationele Muziektherapie (IgMT). De handleiding bevat handvatten die muziektherapeuten kunnen uitvoeren. In ‘Jong geleerd, oud gedaan!’ wordt de focus gelegd op ouderen van 65 plus met depressieve- en eenzaamheidsklachten, die deelnemen aan de dagbesteding. Deze ouderen werken binnen de therapie samen met kinderen van 2 tot en met 4 jaar die op een naburig kinderdagverblijf zitten.” 

Niets gevonden over IgMT

“Dit boek is ontworpen, omdat ik niets over ‘IgMT’ heb kunnen vinden in de literatuur. Dit heeft mij gemotiveerd om te kijken wat er mogelijk is om meerdere generaties bij elkaar te zetten. Doordat ik het concept ‘kinderen van de kinderdagverblijf in de ouderenzorg’ op televisie heb gezien, werd ik meteen enthousiast en ben ik mij gaan inlezen over bestaande ‘muziektherapeutische methodes’. Hierbij kwam ‘Community Music Therapy (CoMT), (Wheeler, 2015)’ het dichtste bij mijn idee voor het creëren van een nieuwe therapievorm genaamd: ‘Intergenerationele Muziektherapie (IgMT)’. Naar aanleiding hiervan heb ik het boek niet alleen ontworpen zodat een muziektherapeut de therapie kan uitvoeren, maar heb ik het ook ontworpen dat deze ‘taak’ aan de begeleiding van de dagbesteding overgedragen kan worden. Hierdoor kunnen zij met de juiste begeleiding de ‘voorgekauwde’ werkvormen uitvoeren. Mijn eindexamen zal in juni plaatsvinden waar mijn boek voor het eerst gepresenteerd zal worden.

Muziektherapeut of geïnteresseerde 

Ben jij toevallig een muziektherapeut of gewoon een reguliere lezer die geïnteresseerd is geworden in het boek ‘Jong geleerd, oud gedaan!’? Deze is te koop op www.mijnbestseller.nl voor €21,95. 

Bronliteratuurlijst:

Wheeler, B. (2015). Community Music Therapy [website]. Gevonden op: [link].

afbeelding van Sietse Smit

Door: Sietse Smit

Redacteur, schrijver en regisseur.