Nieuws & Agenda

Veilige oversteek Hoofdstraat - Nijverheidstraat

Het veelbesproken "LAGA" fietspad nadert zijn voltooiing. De verwachting is dat het fietspad achter de Pol eind augustus opgeleverd. Er is echter nog steeds grote ongerustheid over de veiligheid van de fietsers die de Hoofdstraat moeten oversteken. De vraag is of het fietspad achter de Pol en fietsoversteek in de huidige vorm in gebruik worden genomen.

Status fietspad

  • Het eerste deel van het fietspad van de grens tot Glane is sinds december in gebruik. 
  • Onlangs is ook het deel tussen de Weertsbrug en de Goormatenweg in gebruik genomen. De toegang is niet meer vanaf de Goormatenweg maar via een brug zo'n 100 meter richting Glane (zie foto).
  • Aan het gedeelte achter de Pol wordt nog gewerkt en wordt vermoedelijk eind augustus opgeleverd:
    • Volgende week worden de werkzaamheden voor de fietsoversteek Hoofdstraat - Nijverheidstraat uitgevoerd. Deze werkzaamheden bestaan uit de oprekking van de middengeleider. De gemeente gaat er vanuit dat door de versmalling van de weg de snelheid lager wordt. De middengeleider wordt verlengd waardoor naast de auto-oversteek vanuit de Nijverheidsstraat een oversteek komt vanuit het fietspad. De ruimte tussen de rijbanen voor de fietsers in ongeveer 3,5 meter. Volgens de gemeente Losser zal dit niet leiden tot een supergevaarlijke situaties.
    • De begroeiing tussen de Nijverheidstraat en de rotonde aan de zijde van de Pol wordt verwijderd om het uitzicht te verbeteren. De bomen blijven wel staan.
    • Tweede helft augustus worden de vlonders geleverd.

Veiligheid oversteek Hoofdstraat 

Tijdens de informatiebijeenkomst voor omwonenden op 21 maart zijn een aantal alternatieven aangedragen:

  • Fietstunnel: Kan niet omdat daar het hoofdriool naar Overdinkel ligt.
  • Rotonde : Wil de provincie niet.
  • Stoplicht voor fietsers : Niet overlegd met de provincie.
  • 60 km drempel : Wil de provincie niet.
  • Opschuiven bebouwde kom (50 km) : Gesprekken zijn gaande, maar vergen veel tijd.

Doordat de oversteek buiten de bebouwde kom ligt, valt de weg onder beheer van de provincie Overijssel. Wethouder Jaimi van Essen gaat een gesprek hebben met de gedeputeerde van de provincie Overijssel of de komgrens opgeschoven kan worden tot de Dinkelbrug. Dan krijgt gemeente Losser het weggedeelte in eigen beheer en kan daarmee de 50 km grens opschuiven. Het opschuiven van de komgrens is niet alleen kwestie van borden verplaatsen. De weg moet op 50 km ingericht worden om de politie te kunnen laten handhaven. Ook al werkt de provincie mee, dan gaat het veel tijd kosten voordat alles geregeld is.

Politiek

Op 12 juli is in de gemeenteraad weer gesproken over deze onveilige verkeerssituatie en werd voorgestel om de komgrens op te schuiven. Burgerforum stelt zich op het standpunt dat het fietspad achter de Pol niet eerder gebruikt wordt, dan dat er een veilige oversteek is. De gekozen oplossing is besloten door de vorige coalitie (zonder Burgerforum). Het is nu wachten wat het college van Burgemeester & Wethouders (met Burgerforum) beslist.

 

 

Het veelbesproken "LAGA" fietspad nadert zijn voltooiing. De verwachting is dat het fietspad achter de Pol eind augustus opgeleverd. Er is echter nog steeds grote ongerustheid over de veiligheid van de fietsers die de Hoofdstraat moeten oversteken. De vraag is of het fietspad achter de Pol en fietsoversteek in de huidige vorm in gebruik worden genomen.

Status fietspad

  • Het eerste deel van het fietspad van de grens tot Glane is sinds december in gebruik. 
  • Onlangs is ook het deel tussen de Weertsbrug en de Goormatenweg in gebruik genomen. De toegang is niet meer vanaf de Goormatenweg maar via een brug zo'n 100 meter richting Glane (zie foto).
  • Aan het gedeelte achter de Pol wordt nog gewerkt en wordt vermoedelijk eind augustus opgeleverd:
    • Volgende week worden de werkzaamheden voor de fietsoversteek Hoofdstraat - Nijverheidstraat uitgevoerd. Deze werkzaamheden bestaan uit de oprekking van de middengeleider. De gemeente gaat er vanuit dat door de versmalling van de weg de snelheid lager wordt. De middengeleider wordt verlengd waardoor naast de auto-oversteek vanuit de Nijverheidsstraat een oversteek komt vanuit het fietspad. De ruimte tussen de rijbanen voor de fietsers in ongeveer 3,5 meter. Volgens de gemeente Losser zal dit niet leiden tot een supergevaarlijke situaties.
    • De begroeiing tussen de Nijverheidstraat en de rotonde aan de zijde van de Pol wordt verwijderd om het uitzicht te verbeteren. De bomen blijven wel staan.
    • Tweede helft augustus worden de vlonders geleverd.

Veiligheid oversteek Hoofdstraat 

Tijdens de informatiebijeenkomst voor omwonenden op 21 maart zijn een aantal alternatieven aangedragen:

  • Fietstunnel: Kan niet omdat daar het hoofdriool naar Overdinkel ligt.
  • Rotonde : Wil de provincie niet.
  • Stoplicht voor fietsers : Niet overlegd met de provincie.
  • 60 km drempel : Wil de provincie niet.
  • Opschuiven bebouwde kom (50 km) : Gesprekken zijn gaande, maar vergen veel tijd.

Doordat de oversteek buiten de bebouwde kom ligt, valt de weg onder beheer van de provincie Overijssel. Wethouder Jaimi van Essen gaat een gesprek hebben met de gedeputeerde van de provincie Overijssel of de komgrens opgeschoven kan worden tot de Dinkelbrug. Dan krijgt gemeente Losser het weggedeelte in eigen beheer en kan daarmee de 50 km grens opschuiven. Het opschuiven van de komgrens is niet alleen kwestie van borden verplaatsen. De weg moet op 50 km ingericht worden om de politie te kunnen laten handhaven. Ook al werkt de provincie mee, dan gaat het veel tijd kosten voordat alles geregeld is.

Politiek

Op 12 juli is in de gemeenteraad weer gesproken over deze onveilige verkeerssituatie en werd voorgestel om de komgrens op te schuiven. Burgerforum stelt zich op het standpunt dat het fietspad achter de Pol niet eerder gebruikt wordt, dan dat er een veilige oversteek is. De gekozen oplossing is besloten door de vorige coalitie (zonder Burgerforum). Het is nu wachten wat het college van Burgemeester & Wethouders (met Burgerforum) beslist.

 

 

afbeelding van Theo Kip

Door: Theo Kip

Woon sinds 1982 in Losser. Verzorg voor Hallo Losser "Sport en Hobby" en Duurzaamheid / Energietransitie.