Nieuws & Agenda

Patiënten tevredenheidsonderzoek huisartspraktijk Boermans

Wat mogen patiënten verwachten van een goed functionerende huisartsenpraktijk?

Toetsings - kwaliteitstraject

Deze logisch vraag was voor de huisarts Ton Boermans aanleiding om enkele jaren geleden een toetsings - kwaliteitstraject te starten om een kwaliteitskeurmerk te behalen. Dat is in 2012 gelukt en Ton Boermans en zijn medewerkers zijn trots op dit keurmerk. Het logo van dit keurmerk staat o de website en op de ruit van het praktijkloket. Onderdeel van deze certificering, die in een cyclus van drie jaar loopt, is een patiëntentevredenheidsonderzoek.

Enquête

In de nazomer van 2015 is een door het Nederlandse Huisartsen Genootschap gecertificeerde enquête bij de praktijk van Ton Boermans gehouden. 60 patiënten mochten hun oordeel geven over de huisartsen en andere medewerkers in de praktijk. Ook werd door 60 patiënten een oordeel gegeven over de huisartsenpraktijk, dat wil zeggen over de huisvesting, de wachtkamer, service, klachten, bereikbaarheid enzovoort. In 2013 is dezelfde enquête gehouden onder patiënten van de praktijk.

Positief verrast

Door het resultaat zijn Ton en zijn medewerkers positief verrast omdat ere gemiddeld op bijna elk punt boven het gemiddelde gescoord is. Dealgemene mate van tevredenheid op diverse gebieden zoals, tijd nemen voor de patiënt, luisteren, omgang met emotionele problemen scoort de praktijk een 9.2. Dat ligt ver boven het landelijke gemiddelde. Dit is ook een verbetering ten opzichte van de enquête 2013. Toen werd een scoren van 8.9 genoteerd. Het samenwerken met de 2e lijn werd door de patiënten ook heel goed gewaardeerd. Met name het contact houden tijdens of na het verblijf in een ziekenhuis scoorde twee keer zo hoog als het landelijke gemiddelde.

Wachttijd

De gemiddelde wachttijd waarop de patiënt wacht in de wachtkamer is 8.5 minuut. Het landelijke gemiddelde hiervan is 11.4 minuut. Incidenteel komen langere wachttijden voor, maar daar heeft iedereen begrip voor. Het oordeel van de patiënten is dat de wachttijd aan de telefoon 4.8 minuut is. Het landelijke gemiddelde is 4.3 minuut. Hier valt nog een verbetering te halen. Wat niet in de enquête is opgenomen maar waar de patiënten heel blij over zijn is dat de praktijk 52 weken per jaar open is van 8 uur ’s morgens tot 5 uur ’s middags met een half uur pauze van half 1 tot 1 uur. Service scoort in de enquête erg goed.

Huisarts Ton Boermans

De nu 66 jarige huisarts Ton Boerman vestigde zich 36 jaar geleden in Losser. “In die tijd had je als huisarts meer een verwijzende functie. In de ogen van je patiënten was je niet echt arts. De echte dokters werkten in een ziekenhuis. Daar is wel enig verandering in gekomen. Van al klachten lost de huisarts tegenwoordig ruim 95% op en de patiënten die hij niet kan behandelen worden doorverwezen. Het mooist van de vak is de continuïteit. Ik ontmoet nog steeds mensen die ik 36 geleden ook heb ontmoet. Lief en leed deel ik met de patiënten zonder dat ik familie ben. Toch heb ik met velen een vertrouwensband. De technologie wordt steeds belangrijker. We kunnen gerichter en sneller diagnoses stellen. Het zou me niet verwonderen dat we binnen nu en vijf jaar een echo in onze praktijk hebben. Ik heb nu een moderne praktijk, zoals ik die eigenlijk al jaren wilde hebben. Bovendien werken er fantastische mensen in mijn team. En omdat ik nu kan werken zoals ik dat gewild heb, denk ik er nog niet over om te stoppen.” aldus Tom Boermans. Er is een uitzending op Hallo Losser die gemaakt is door RTV-Losser. Hierin wordt Ton Boermans geïnterviewd door Peter Langela. 

Wat mogen patiënten verwachten van een goed functionerende huisartsenpraktijk?

Toetsings - kwaliteitstraject

Deze logisch vraag was voor de huisarts Ton Boermans aanleiding om enkele jaren geleden een toetsings - kwaliteitstraject te starten om een kwaliteitskeurmerk te behalen. Dat is in 2012 gelukt en Ton Boermans en zijn medewerkers zijn trots op dit keurmerk. Het logo van dit keurmerk staat o de website en op de ruit van het praktijkloket. Onderdeel van deze certificering, die in een cyclus van drie jaar loopt, is een patiëntentevredenheidsonderzoek.

Enquête

In de nazomer van 2015 is een door het Nederlandse Huisartsen Genootschap gecertificeerde enquête bij de praktijk van Ton Boermans gehouden. 60 patiënten mochten hun oordeel geven over de huisartsen en andere medewerkers in de praktijk. Ook werd door 60 patiënten een oordeel gegeven over de huisartsenpraktijk, dat wil zeggen over de huisvesting, de wachtkamer, service, klachten, bereikbaarheid enzovoort. In 2013 is dezelfde enquête gehouden onder patiënten van de praktijk.

Positief verrast

Door het resultaat zijn Ton en zijn medewerkers positief verrast omdat ere gemiddeld op bijna elk punt boven het gemiddelde gescoord is. Dealgemene mate van tevredenheid op diverse gebieden zoals, tijd nemen voor de patiënt, luisteren, omgang met emotionele problemen scoort de praktijk een 9.2. Dat ligt ver boven het landelijke gemiddelde. Dit is ook een verbetering ten opzichte van de enquête 2013. Toen werd een scoren van 8.9 genoteerd. Het samenwerken met de 2e lijn werd door de patiënten ook heel goed gewaardeerd. Met name het contact houden tijdens of na het verblijf in een ziekenhuis scoorde twee keer zo hoog als het landelijke gemiddelde.

Wachttijd

De gemiddelde wachttijd waarop de patiënt wacht in de wachtkamer is 8.5 minuut. Het landelijke gemiddelde hiervan is 11.4 minuut. Incidenteel komen langere wachttijden voor, maar daar heeft iedereen begrip voor. Het oordeel van de patiënten is dat de wachttijd aan de telefoon 4.8 minuut is. Het landelijke gemiddelde is 4.3 minuut. Hier valt nog een verbetering te halen. Wat niet in de enquête is opgenomen maar waar de patiënten heel blij over zijn is dat de praktijk 52 weken per jaar open is van 8 uur ’s morgens tot 5 uur ’s middags met een half uur pauze van half 1 tot 1 uur. Service scoort in de enquête erg goed.

Huisarts Ton Boermans

De nu 66 jarige huisarts Ton Boerman vestigde zich 36 jaar geleden in Losser. “In die tijd had je als huisarts meer een verwijzende functie. In de ogen van je patiënten was je niet echt arts. De echte dokters werkten in een ziekenhuis. Daar is wel enig verandering in gekomen. Van al klachten lost de huisarts tegenwoordig ruim 95% op en de patiënten die hij niet kan behandelen worden doorverwezen. Het mooist van de vak is de continuïteit. Ik ontmoet nog steeds mensen die ik 36 geleden ook heb ontmoet. Lief en leed deel ik met de patiënten zonder dat ik familie ben. Toch heb ik met velen een vertrouwensband. De technologie wordt steeds belangrijker. We kunnen gerichter en sneller diagnoses stellen. Het zou me niet verwonderen dat we binnen nu en vijf jaar een echo in onze praktijk hebben. Ik heb nu een moderne praktijk, zoals ik die eigenlijk al jaren wilde hebben. Bovendien werken er fantastische mensen in mijn team. En omdat ik nu kan werken zoals ik dat gewild heb, denk ik er nog niet over om te stoppen.” aldus Tom Boermans. Er is een uitzending op Hallo Losser die gemaakt is door RTV-Losser. Hierin wordt Ton Boermans geïnterviewd door Peter Langela. 

afbeelding van Ingrid Legters

Door: Ingrid Legters

Ingrid Legters redactiespil van Hallo Losser, huis-tuin en keuken journalist en bestuurslid