Nieuws & Agenda

Spelenderwijs

In de kleutergroepen van de basisschool De Saller was er dinsdagmorgen 27 oktober open huis. Naast kleuters namen ook ouders, opa’s en oma’s plaats in het klasje van juffrouw Geesje.

De juf controleerde aan de hand van haar lijstje of iedereen er was en legde aan iedereen uit wat het programma voor die dag was. Ze begon met een kleed op de grond te leggen en daar plaatjes op uit te spreiden. Allemaal plaatjes die te maken hadden met de herfst. Want herfst was het onderwerp waar ze het de afgelopen dagen al eerder met de kinderen had over gehad. De kinderen moesten, één voor één, twee plaatjes aan elkaar koppelen.

Bijvoorbeeld een foto van een eikel met een tekening van een eikel, een foto van een paraplu en een tekening van een paraplu. De kinderen vertelden dan wat bijvoorbeeld de eikel en de paraplu met de herfst te maken had. Zeer leerzaam voor jonge kinderen en het lijkt veel op spelen. Het beste is om de dingen duidelijk te maken is om het voorwerp echt in de klas te halen, maar dat is met een boom en een slak wel een probleem.

Themaleren. 

Dit alles past heel mooi binnen het themaleren op de Saller. Er wordt gebruik gemaakt van het model “VierKeerWijzer” van Marco Bastmeijer. Dit model gaat uit van de acht intelligenties van Howard Gardner. Elk kind is verschillend en leert anders. Ieder kind heeft een talent. Deze vernieuwende werkwijze wordt voor de zaakvakken ook in de groepen 3 t/m 8 toegepast. De leerlingen leren veel meer, met meer plezier en heel doelgericht. Door het zelf te doen en te ontdekken, op hun manier, met hun talent. 

Taal.

In de gemeente Losser wordt er veel aan gedaan om de taalachterstand die bij sommige groepen nog heerst de kop in te drukken. Onlangs heeft de gemeente nog een “Aanvalsplan laaggeletterdheid 2016-2018.” gelanceerd. Het probleem bij taakachterstand is om de laaggeletterde te detecteren. “Het is jammer dat kinderen steeds minder de kinderopvang bezoeken voordat ze naar school gaan. Je kunt dan merken dat ze een minder grote woordenschat hebben dan kinderen die dit wel gedaan hebben. Dit heeft natuurlijk te maken met de financiën die hier me gemoeid zijn, maar ik zou het toejuichen dat deze belangrijke stap voor ze naar school gaan, weer gemeen goed wordt” aldus Liesbeth Dales, directeur van De Saller.

In de kleutergroepen van de basisschool De Saller was er dinsdagmorgen 27 oktober open huis. Naast kleuters namen ook ouders, opa’s en oma’s plaats in het klasje van juffrouw Geesje.

De juf controleerde aan de hand van haar lijstje of iedereen er was en legde aan iedereen uit wat het programma voor die dag was. Ze begon met een kleed op de grond te leggen en daar plaatjes op uit te spreiden. Allemaal plaatjes die te maken hadden met de herfst. Want herfst was het onderwerp waar ze het de afgelopen dagen al eerder met de kinderen had over gehad. De kinderen moesten, één voor één, twee plaatjes aan elkaar koppelen.

Bijvoorbeeld een foto van een eikel met een tekening van een eikel, een foto van een paraplu en een tekening van een paraplu. De kinderen vertelden dan wat bijvoorbeeld de eikel en de paraplu met de herfst te maken had. Zeer leerzaam voor jonge kinderen en het lijkt veel op spelen. Het beste is om de dingen duidelijk te maken is om het voorwerp echt in de klas te halen, maar dat is met een boom en een slak wel een probleem.

Themaleren. 

Dit alles past heel mooi binnen het themaleren op de Saller. Er wordt gebruik gemaakt van het model “VierKeerWijzer” van Marco Bastmeijer. Dit model gaat uit van de acht intelligenties van Howard Gardner. Elk kind is verschillend en leert anders. Ieder kind heeft een talent. Deze vernieuwende werkwijze wordt voor de zaakvakken ook in de groepen 3 t/m 8 toegepast. De leerlingen leren veel meer, met meer plezier en heel doelgericht. Door het zelf te doen en te ontdekken, op hun manier, met hun talent. 

Taal.

In de gemeente Losser wordt er veel aan gedaan om de taalachterstand die bij sommige groepen nog heerst de kop in te drukken. Onlangs heeft de gemeente nog een “Aanvalsplan laaggeletterdheid 2016-2018.” gelanceerd. Het probleem bij taakachterstand is om de laaggeletterde te detecteren. “Het is jammer dat kinderen steeds minder de kinderopvang bezoeken voordat ze naar school gaan. Je kunt dan merken dat ze een minder grote woordenschat hebben dan kinderen die dit wel gedaan hebben. Dit heeft natuurlijk te maken met de financiën die hier me gemoeid zijn, maar ik zou het toejuichen dat deze belangrijke stap voor ze naar school gaan, weer gemeen goed wordt” aldus Liesbeth Dales, directeur van De Saller.

afbeelding van Sietse Smit

Door: Sietse Smit

Redacteur, schrijver en regisseur.