Blog

Tips voor betere persberichten

Tips voor betere persberichten

De redactie van Hallo Losser ontvangt dagelijks meldingen, informatie en persberichten voor plaatsing op Hallo Losser. In dit artikel geef ik een paar tips om persberichten te schrijven.

Bedenk dat in het venster Nieuws op Hallo Losser alleen nieuws wordt geplaatst. De nieuwsredactie is dagelijks bezig met het verzamelen van informatie om het venster te vullen. Via nieuws@hallolosser.nl of via de knop “iets-te-melden” op de site van Hallo Losser komt van alles binnen.

Soms zijn dat professioneel opgemaakte berichten en soms zijn het korte mailtjes waar met moeite iets van te maken is. Let in de eerste plaats op de structuur van een bericht.

Structuur.

Alle nieuwsberichten op Hallo Losser hebben dezelfde structuur:

  • Titel
  • Inleiding
  • Inhoud
  • Afbeelding

Titel.

Kies een korte en krachtige titel voor je bericht. Een paar woorden is genoeg en meestal kun je lidwoorden en voorzetsels weglaten.

niet:
“Het tweede damesteam van handbalvereniging Combinatie ‘64 promoveert naar de eerste klasse”

wel:
“Handbal dames Combinatie 64 kampioen”

De woorden in de titel worden ook (automatisch) gebruikt om de internet-link te maken: http://www.hallolosser.nl/nieuws/handbal-dames-combinatie-64-kampioen. Gebruik bij voorkeur woorden die je zou gebruiken om in Google te zoeken (bijvoorbeeld “handbal kampioen”).

Inleiding.

Beschrijf in de inleiding het nieuwsfeit en prikkel de lezer om verder te lezen. Haak in op de titel. De inleiding komt op de homepage van Hallo Losser te staan en ook in het nieuwsoverzicht. Ook worden nieuwsberichten op Facebook geplaatst en daar verschijnt ook (alleen) de inleiding. Maak een korte krachtige inleiding van één of twee zinnen.

Bericht: 5 x W + H.

Beantwoord in het bericht de volgende 6 vragen (5 x W + H): wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe.

Bouw met deze vragen je persbericht op. Dan beschik je (en de redactie) over alle relevante informatie.

  • Wie: het tweede damesteam van handbalvereniging Combinatie’64
  • Wat: is kampioen geworden 
  • Waar: sporthal De Fakkel in Losser
  • Waarom: promotie naar de eerste klasse
  • Wanneer: zondag 13 maart 2016
  • Hoe: wedstrijd gewonnen met 27-24 van DSVD D3

Zoek naar de nieuwswaarde van je bericht. Wordt er een potje voetbal gespeeld of is er sprake van een Losserse derby? Is er weer de jaarlijkse vogelshow of is er dit jaar een hele bijzondere vogel aanwezig?

Zorg voor overzichtelijke alineas die niet te lang zijn. Zo houd de lezer overzicht.

Foto.

Bij elk nieuwsbericht wordt minimaal één foto geplaatst. Stuur relevante foto's mee met zo min mogelijk details. Close-ups van een of een paar gezichten doen het goed. Of van een gewonnen beker die hoog gehouden wordt. En van een waterpolospeelster die net aan het scoren is. 

Foto’s met veel details zijn nauwelijks zichtbaar op de kleine schermen van een smartphone of tablet.

Zorg bij voorkeur voor eigen foto’s die niet groter zijn dan 2mb met een afmeting van minimaal 500 pixels. Foto’s hoeven niet groter dan 1024 pixels te zijn.

De foto’s moeten in ieder geval rechtenvrij zijn. Zoek niet maar zo een foto op in Google. Als je echt geen foto hebt vermeld dat dan, dan proberen wij er een te zoeken (wel een min-puntje natuurlijk ;-) ).

Stuur geen logo bij een nieuwsbericht, dat plaatsen we bij voorkeur niet.

Tips voor betere persberichten

8 tips voor betere persberichten.

Hieronder geef ik 8 tips voor betere persberichten.

1. Opmaak.

Maak het persbericht niet op met lettertypes, kleuren of andere stijlen. Wij hebben een vaste opmaak en een “platte” tekst is het makkelijkst voor ons. Lever het bericht aan in een Word of tekst bestand zonder gebruik te maken van tabellen en andere opmaak.

2. Kort.

Houd het kort:  Maak een persbericht niet langer dan 1 A4-tje (bij een normale lettergrootte). Het moet makkelijk te lezen zijn voor zowel de redacteur als de lezers.

3. Volgorde.

Zet het belangrijkste nieuws in het begin en het minst belangrijke nieuws dus achteraan.

4. Nieuwswaarde.

Zorg dat het persbericht echt nieuws bevat. Vooral ondernemers gaan hier de fout in door ‘verkapte reclame’ te maken. Grote kans dat je a4-tje de homepage Hallo Losser niet haalt.

5. Opmaak.

Zet de werkelijke Titel, Inleiding en Inhoud tussen gemarkeerde lijnen. Dan weet een redacteur meteen welk deel gekopieerd kan worden. Vermeld boven de eerste lijn de kop PERSBERICHT. En onder de lijn je contactgegevens (mobiele telefoon en mail) en een eventuele opmerking (wie staat er op de foto? Bij wie kan meer informatie ingewonnen worden? relevante websites, etc.).

PERSBERICHT
====================
Hier komt de Titel, Inleiding en Inhoud.
====================
Noot voor de redactie: ...

Plaats geen foto's in de Inhoud maar voeg ze als bijlage toe. Beschrijf in de Noot voor de redactie waar de foto's over gaan.

6. Taalgebruik.

Schrijf in eenvoudige taal die iedereen begrijpt. Vermijd jargon en vaktaal. Maak geen hele lange zinsconstructies.

7. Makkelijk.

Maak het de redactie makkelijk zodat ze gemotiveerd zijn je bericht snel te plaatsen: relevante titel; géén reclame; heldere taal; pakkende foto in het juiste formaat. Hoe makkelijker de nieuwsredacteur het heeft hoe groter de kans is dat je bericht geplaatst gaat worden.

Moeten wij een foto zoeken bij een bericht … lastig. Is de foto veel te groot en moeten we fotoshoppen ... vervelend. Bevat de tekst reclame of meningen die we moeten verwijderen of omschrijven … tijdrovend. 

8. Doorgaan.

Blijf nieuws sturen! Als je bericht een keer niet geplaatst wordt geef dan de moed niet op. Je kunt de redactie ook benaderen om er achter te komen waarom het niet geplaatst is. Mail gerust naar nieuws@hallolosser.nl.

Aanmelden voor de nieuwsredactie.

Ik hoop dat je met deze tips tot betere persberichten kunt maken. En als je het schrijven van nieuws erg leuk vindt dan kun je je aanmelden voor onze nieuwsredactie. Kom maar eens vrijblijvend kijken.

Stuur je aanmelding, vraag of nieuws naar nieuws@hallolosser.nl.


 

Nu op ons blog.

Geplaatst door Hallo Losser op donderdag 7 april 2016

Vensters: 
afbeelding van Peter Langela

Door: Peter Langela

Peter Langela (1962) is nieuwsredacteur en bestuurslid van Hallo Losser en van RTV-Losser. Hij werkt voor de Universiteit van Twente als business developer bij Novel-T en is daarnaast ondernemer. Peter is actief op Twitter als @peterlangela.