Nieuws & Agenda

Bruegheliaans festijn nu een C-Evenement

Dit keer is het het eerste jaar dat het Bruegheliaans festijn een C-Evenement is. Voorgaande jaren was het een B-Evenement. A- en B-Evenementen zijn van mindere omvang en het risico voor het publiek wordt geacht minder te zijn. Dit heeft alles te maken met de verscherpte aanpak van evenementen na het voorval zoals dat in Haaksbergen is gebeurd. Het publiek zal hier overigens niets van merken. Voor de organisatie betekent dit dat ze nog maar één aanspreekpunt hebben. Voor Losser is dat de Veiligheidsregio Twente.

Risico- en Crisisbeheersing
​Risicobeheersing behelst de structurele aandacht voor (on)veiligheid, het voorkomen en terugdringen van onveilige situaties, en de zorg voor het zo veel mogelijk beperken en beheersen van gevolgen van inbreuken op de fysieke veiligheid. Crisisbeheersing staat voor de maatregelen en voorzieningen die de overheid treft voor de veiligheid in Nederland. Hierdoor is zij in staat snel en effectief hulp te bieden.

Vier kolommen
De Veiligheidsregio Twente is opgebouwd uit vier kolommen: brandweer, gemeenten, GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie) en politie. Daarnaast is er een Veiligheidsbureau dat zich bezig houdt met multidisciplinaire onderwerpen. Er is van de Veiligheidsregio Twente ook een “YouTube film” beschikbaar. Daarin wordt een introductie gegeven in drie blokken:

  1. Wie is Veiligheidsregio Twente?
  2. Waar werkt Veiligheidsregio Twente aan?
  3. Op welke manier doet de Veiligheidsregio Twente dat? 

Michael Haen (bestuur Brueghel)
“Uiteraard worden gemeenten na het voorbeeld van Haaksbergen geconfronteerd met strengere maatregelen door de hogere overheid opgelegd. Na zo’n ernstig ongeval roept iedereen dat zoiets niet mag kunnen. Dan wijst men naar de overheid met het commentaar dat het beter geregeld had moeten zijn. Vervolgens neemt men maatregelen en roept dezelfde groep mensen dat ze niet kunnen voldoen aan de eisen die de overheid stelt. Mijn ervaring nu is dat we voor dit jaar behoorlijk wat werk hebben om de vergunning rond te krijgen. Maar een voordeel is dat we maar één aanspreekpunt meer hebben. We krijgen alle medewerking om de vergunning te realiseren. De gemeente krijgt één afgerond advies. En voor de volgende jaren zijn de plannen al geschreven en hoeven dan maar op details aangepast te worden. Dat we nu en C-Evenement zijn heeft alles te maken met het aantal te verwachten bezoekers.”

Dit keer is het het eerste jaar dat het Bruegheliaans festijn een C-Evenement is. Voorgaande jaren was het een B-Evenement. A- en B-Evenementen zijn van mindere omvang en het risico voor het publiek wordt geacht minder te zijn. Dit heeft alles te maken met de verscherpte aanpak van evenementen na het voorval zoals dat in Haaksbergen is gebeurd. Het publiek zal hier overigens niets van merken. Voor de organisatie betekent dit dat ze nog maar één aanspreekpunt hebben. Voor Losser is dat de Veiligheidsregio Twente.

Risico- en Crisisbeheersing
​Risicobeheersing behelst de structurele aandacht voor (on)veiligheid, het voorkomen en terugdringen van onveilige situaties, en de zorg voor het zo veel mogelijk beperken en beheersen van gevolgen van inbreuken op de fysieke veiligheid. Crisisbeheersing staat voor de maatregelen en voorzieningen die de overheid treft voor de veiligheid in Nederland. Hierdoor is zij in staat snel en effectief hulp te bieden.

Vier kolommen
De Veiligheidsregio Twente is opgebouwd uit vier kolommen: brandweer, gemeenten, GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie) en politie. Daarnaast is er een Veiligheidsbureau dat zich bezig houdt met multidisciplinaire onderwerpen. Er is van de Veiligheidsregio Twente ook een “YouTube film” beschikbaar. Daarin wordt een introductie gegeven in drie blokken:

  1. Wie is Veiligheidsregio Twente?
  2. Waar werkt Veiligheidsregio Twente aan?
  3. Op welke manier doet de Veiligheidsregio Twente dat? 

Michael Haen (bestuur Brueghel)
“Uiteraard worden gemeenten na het voorbeeld van Haaksbergen geconfronteerd met strengere maatregelen door de hogere overheid opgelegd. Na zo’n ernstig ongeval roept iedereen dat zoiets niet mag kunnen. Dan wijst men naar de overheid met het commentaar dat het beter geregeld had moeten zijn. Vervolgens neemt men maatregelen en roept dezelfde groep mensen dat ze niet kunnen voldoen aan de eisen die de overheid stelt. Mijn ervaring nu is dat we voor dit jaar behoorlijk wat werk hebben om de vergunning rond te krijgen. Maar een voordeel is dat we maar één aanspreekpunt meer hebben. We krijgen alle medewerking om de vergunning te realiseren. De gemeente krijgt één afgerond advies. En voor de volgende jaren zijn de plannen al geschreven en hoeven dan maar op details aangepast te worden. Dat we nu en C-Evenement zijn heeft alles te maken met het aantal te verwachten bezoekers.”

afbeelding van Sietse Smit

Door: Sietse Smit

Redacteur, schrijver en regisseur.