Nieuws & Agenda

Basisschoolleerlingen pitchen hun ideeën voor ondernemers

Kinderen hebben nog geen ingekaderde manier van denken en kijken onbevangen tegen situaties aan. Daarom legde een aantal ondernemers uit de gemeente hun actuele vraagstukken voor aan basisschoolleerlingen. De leerlingen gingen aan de slag en zochten naar creatieve oplossingen. Op 28 juni 2022 presenteren de kinderen samen met de bedrijven hun superideeën tijdens de AdoptIDee marktplaats bij DIJK59. 

Wethouder Jaimi van Essen vindt het een mooie vorm om kinderen op jonge leeftijd te laten kennismaken met het bedrijfsleven: “Op een leuke en speelse wijze leren zij al na te denken over de uitdagingen waar het bedrijfsleven voor staat. Met de ervaring die zij met dit project opdoen, kunnen zij de rest van hun (werkzame) leven hun voordeel doen. En natuurlijk ook een compliment aan de ondernemers die hieraan willen meewerken en zich openstellen voor de creatieve oplossingen die de leerlingen hen aanreiken.”

Deelnemers waren de Losserse ondernemers Van Heek Textiles, Final Plastics, Cars and Stars, Hubo, Plus Bellers Overdinkel, Cleanbo Losser Schoonmaak B.V., Wouter Witzel en Bosch Car Service Auto Reuvers. Zij werden gekoppeld aan leerlingen van KBS Veldzijde, KBS De Wegwijzer, KBS De Verrekijker en KBS Pax Christi. Wouter Witzel: “Via AdoptIDee kunnen we kinderen vroegtijdig laten kennismaken met ons bedrijf. Er is steeds minder aandacht is voor techniek op de basisschool. Via AdoptIDee maken kinderen van de basisschool al op jonge leeftijd kennis met de facetten van een technisch bedrijf.” Auto Reuvers onderstreept dit ook: “Wij zijn graag maatschappelijk betrokken bij dit soort initiatieven. Met name als het gaat om kinderen die later belangrijke keuzes moeten maken welke richting ze op willen. Wij verwachten dat de kinderen een leuke kennismaking hebben met ons bedrijf. Hierdoor krijgen ze een goede indruk wat er gebeurt binnen een autobedrijf en komen in aanraking met de techniek.”

 De leerlingen hebben zich over aantal concrete vraagstukken gebogen. Bijvoorbeeld de wens van Cars and Stars voor een promotieplan voor de Losser Racing Day. Van Heek Textiles liet de leerlingen nadenken over een manier waarop je het gevoel van textuur van zo goed mogelijk online kunt nabootsen. Hubo wil graag mensen weer aan het klussen krijgen. Maar hoe?

Veel vragen hadden betrekking op het duurzamer maken van het proces of het bedrijf (Plus Bellers, Final Plastics, Cleanbo, Wouter Witzel) of een betere logistiek (Bosch Car Services).

Ook al vonden ze het best spannend, de kinderen vonden het ook heel leuk om te doen. Ze werden super enthousiast van al het nieuws wat ze leren. Er werden steeds meer opmerkingen gemaakt en vragen gesteld.

 Directeur van AdoptIDee Jan van Uitert is trots op de eerste editie in de gemeente Losser: “Geweldig mooi dat alles zo goed is verlopen en dat de kinderen super enthousiast waren. We hopen volgend jaar een tweede editie te kunnen draaien, want de ondernemers, de leerkrachten en medewerkers van de gemeente vonden het ook super geslaagd.”

Over AdoptIDee

AdoptIDee is een innovatief onderwijsconcept en koppelt kinderen uit groep 6, 7 en 8 aan lokale ondernemers met een innovatie-uitdaging. Deze ondernemers maken gebruik van de creativiteit van basisschoolkinderen. AdoptIDee ondersteunt de kinderen met eigen lesmateriaal, waarbij ze onder andere leren hoe ze een videopitch moeten maken. 

Aan de hand van een probleemstelling op het gebied van onder andere IT, innovatie en daaraan gerelateerde werkgebieden formuleert de deelnemende ondernemer een probleemstelling. De kinderen denken in kleine groepen na over een oplossing en werken dit uit in een concept. Zo helpen leerlingen ondernemers aan creatieve oplossingen voor hun complexe vraagstukken en dragen ondernemers op hun beurt op speelse wijze bij aan de werknemers van de toekomst.

Kinderen hebben nog geen ingekaderde manier van denken en kijken onbevangen tegen situaties aan. Daarom legde een aantal ondernemers uit de gemeente hun actuele vraagstukken voor aan basisschoolleerlingen. De leerlingen gingen aan de slag en zochten naar creatieve oplossingen. Op 28 juni 2022 presenteren de kinderen samen met de bedrijven hun superideeën tijdens de AdoptIDee marktplaats bij DIJK59. 

Wethouder Jaimi van Essen vindt het een mooie vorm om kinderen op jonge leeftijd te laten kennismaken met het bedrijfsleven: “Op een leuke en speelse wijze leren zij al na te denken over de uitdagingen waar het bedrijfsleven voor staat. Met de ervaring die zij met dit project opdoen, kunnen zij de rest van hun (werkzame) leven hun voordeel doen. En natuurlijk ook een compliment aan de ondernemers die hieraan willen meewerken en zich openstellen voor de creatieve oplossingen die de leerlingen hen aanreiken.”

Deelnemers waren de Losserse ondernemers Van Heek Textiles, Final Plastics, Cars and Stars, Hubo, Plus Bellers Overdinkel, Cleanbo Losser Schoonmaak B.V., Wouter Witzel en Bosch Car Service Auto Reuvers. Zij werden gekoppeld aan leerlingen van KBS Veldzijde, KBS De Wegwijzer, KBS De Verrekijker en KBS Pax Christi. Wouter Witzel: “Via AdoptIDee kunnen we kinderen vroegtijdig laten kennismaken met ons bedrijf. Er is steeds minder aandacht is voor techniek op de basisschool. Via AdoptIDee maken kinderen van de basisschool al op jonge leeftijd kennis met de facetten van een technisch bedrijf.” Auto Reuvers onderstreept dit ook: “Wij zijn graag maatschappelijk betrokken bij dit soort initiatieven. Met name als het gaat om kinderen die later belangrijke keuzes moeten maken welke richting ze op willen. Wij verwachten dat de kinderen een leuke kennismaking hebben met ons bedrijf. Hierdoor krijgen ze een goede indruk wat er gebeurt binnen een autobedrijf en komen in aanraking met de techniek.”

 De leerlingen hebben zich over aantal concrete vraagstukken gebogen. Bijvoorbeeld de wens van Cars and Stars voor een promotieplan voor de Losser Racing Day. Van Heek Textiles liet de leerlingen nadenken over een manier waarop je het gevoel van textuur van zo goed mogelijk online kunt nabootsen. Hubo wil graag mensen weer aan het klussen krijgen. Maar hoe?

Veel vragen hadden betrekking op het duurzamer maken van het proces of het bedrijf (Plus Bellers, Final Plastics, Cleanbo, Wouter Witzel) of een betere logistiek (Bosch Car Services).

Ook al vonden ze het best spannend, de kinderen vonden het ook heel leuk om te doen. Ze werden super enthousiast van al het nieuws wat ze leren. Er werden steeds meer opmerkingen gemaakt en vragen gesteld.

 Directeur van AdoptIDee Jan van Uitert is trots op de eerste editie in de gemeente Losser: “Geweldig mooi dat alles zo goed is verlopen en dat de kinderen super enthousiast waren. We hopen volgend jaar een tweede editie te kunnen draaien, want de ondernemers, de leerkrachten en medewerkers van de gemeente vonden het ook super geslaagd.”

Over AdoptIDee

AdoptIDee is een innovatief onderwijsconcept en koppelt kinderen uit groep 6, 7 en 8 aan lokale ondernemers met een innovatie-uitdaging. Deze ondernemers maken gebruik van de creativiteit van basisschoolkinderen. AdoptIDee ondersteunt de kinderen met eigen lesmateriaal, waarbij ze onder andere leren hoe ze een videopitch moeten maken. 

Aan de hand van een probleemstelling op het gebied van onder andere IT, innovatie en daaraan gerelateerde werkgebieden formuleert de deelnemende ondernemer een probleemstelling. De kinderen denken in kleine groepen na over een oplossing en werken dit uit in een concept. Zo helpen leerlingen ondernemers aan creatieve oplossingen voor hun complexe vraagstukken en dragen ondernemers op hun beurt op speelse wijze bij aan de werknemers van de toekomst.

afbeelding van Nieuwsredactie Hallo Losser

Door: Nieuwsredactie Hallo Losser