Nieuws & Agenda

Extra diensten voor doven en slechthorenden

Doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen vanaf 1 augustus makkelijker in contact komen met de gemeente.

Op losser.nl is Teletolk ingevoerd. Dit is een gebarentolk die via videoverbinding geschreven tekst of gebarentaal van de klant vertaalt in spraak naar een medewerker van de gemeente. Ook ligt er bij de publieksbalie een zogenaamde communicatiepost voor slechthorenden.

Wethouder Marian Oosterbroek: “We vinden het heel belangrijk dat alle inwoners van de gemeente Losser mee kunnen doen in de samenleving, ook als je een beperking hebt. Als gemeente willen we hier in onze dienstverlening zoveel mogelijk rekening mee houden. De invoering van Teletolk en de communicatiepost draagt daar aan bij.”

Contact met de gemeente via Teletolk

Op www.losser.nl/contact staat de knop Teletolk. Hiermee leg je met een videoverbinding contact met een medewerker van Teletolk. Je kunt je vraag stellen in gebarentaal of door te typen. De medewerker van KPN Teletolk leest dit voor aan de medewerker van de gemeente. Deze medewerker praat terug en de medewerker van Teletolk zet de gesproken woorden weer om in tekst of gebarentaal.

Communicatiepost bij de publieksbalie  

Slechthorenden kunnen terecht bij een publieksbalie waar de communicatiepost staat. Dit is een apparaat dat de stem van de baliemedewerker afspeelt in het hoortoestel of hoofdtelefoon van de bezoeker. De communicatiepost past op ieders hoortoestel of hoofdtelefoon.

Samen met Enschede de eerste Twentse gemeenten

Gemeente Losser is samen met gemeente Enschede de eerste Twentse gemeente die deze voorzieningen aanbiedt. Bezoekers zien aan stickers op de hoofdingang van het gemeentehuis dat er een communicatiepost aanwezig is.  

Doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen vanaf 1 augustus makkelijker in contact komen met de gemeente.

Op losser.nl is Teletolk ingevoerd. Dit is een gebarentolk die via videoverbinding geschreven tekst of gebarentaal van de klant vertaalt in spraak naar een medewerker van de gemeente. Ook ligt er bij de publieksbalie een zogenaamde communicatiepost voor slechthorenden.

Wethouder Marian Oosterbroek: “We vinden het heel belangrijk dat alle inwoners van de gemeente Losser mee kunnen doen in de samenleving, ook als je een beperking hebt. Als gemeente willen we hier in onze dienstverlening zoveel mogelijk rekening mee houden. De invoering van Teletolk en de communicatiepost draagt daar aan bij.”

Contact met de gemeente via Teletolk

Op www.losser.nl/contact staat de knop Teletolk. Hiermee leg je met een videoverbinding contact met een medewerker van Teletolk. Je kunt je vraag stellen in gebarentaal of door te typen. De medewerker van KPN Teletolk leest dit voor aan de medewerker van de gemeente. Deze medewerker praat terug en de medewerker van Teletolk zet de gesproken woorden weer om in tekst of gebarentaal.

Communicatiepost bij de publieksbalie  

Slechthorenden kunnen terecht bij een publieksbalie waar de communicatiepost staat. Dit is een apparaat dat de stem van de baliemedewerker afspeelt in het hoortoestel of hoofdtelefoon van de bezoeker. De communicatiepost past op ieders hoortoestel of hoofdtelefoon.

Samen met Enschede de eerste Twentse gemeenten

Gemeente Losser is samen met gemeente Enschede de eerste Twentse gemeente die deze voorzieningen aanbiedt. Bezoekers zien aan stickers op de hoofdingang van het gemeentehuis dat er een communicatiepost aanwezig is.  

afbeelding van Nieuwsredactie Hallo Losser

Door: Nieuwsredactie Hallo Losser