Nieuws & Agenda

Ruimtelijk ontwerp en financiën Kulturhus Losser zijn rond

Wethouder Jan Martin van Rees, in gezelschap van de ambtelijke opdrachtgever Aant de Jong, gaf woensdagmorgen om 11.00 uur een persconferentie. Enkele toekomstige gebruikers van het Kulturhus waren hierbij aanwezig zoals Ans Dijkhuijs van de bibliotheek, Astrid te Horst van Carrint Reggeland, Tom van Veen van Fundament en Winfried Vergeer publieksbalie Burgerzaken.

Als de gemeenteraad instemt, kan dit jaar worden begonnen met de uitvoering. Het College van B&W van Losser heeft in haar vergadering van dinsdag 14 juni 2016 het definitieve ruimtelijk ontwerp en de bijbehorende financiële businesscase voor het te realiseren Kulturhus Losser vastgesteld.

Wethouder Jan Martin van Rees: “Nadat de gemeenteraad op 5 april had ingestemd met de eerste versie van de businesscase voor het Kulturhus, met het vlekkenplan voor het Kulturhus en met de notitie over het project Losser Flexibel en Verbonden (LFV) konden we samen met de verschillende deskundigen aan de slag met de verdere uitwerking en detaillering. Het mooie resultaat ligt er nu: een voorstel voor het realiseren van het Kulturhus met een sluitende exploitatie.

Ruimtelijk ontwerp en financiën Kulturhus Losser zijn rond

Een voorstel dat past binnen de door de gemeenteraad gestelde randvoorwaarden en dat de inwoners van Losser geen extra geld kost. Tevens ligt er nu een gedegen ruimtelijk ontwerp van het Kulturhus, waarin alle partners (inclusief de gemeente) de huisvesting krijgen die ze graag willen. De totale investering is begroot op 3,4 miljoen euro".

Wie komt waar in het Kulturhus Losser?

Bij binnenkomst in het Kulturhus aan het Raadhuisplein komen bezoekers straks in een sfeervolle gezamenlijke ontvangstlounge. Medewerkers geven informatie en verwijzen bezoekers, indien gewenst, naar de verschillende organisaties. Op de begane grond zitten straks de VVV, de afdeling Burgerzaken van de gemeente Losser, woningcorporatie Domijn, Carint Reggeland, de Politie, Aveleijn en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).

De meeste ruimte, centraal op de begane grond, is gereserveerd voor de Bibliotheek. Op de eerste verdieping komen het College van B&W, het bestuurssecretariaat, de raadsgriffie en Stichting Fundament (Cluster).

Ook zijn hier diverse soorten spreek- en werkplekken. En natuurlijk bevindt zich op de eerste etage de grote multifunctionele zaal: voor de vergaderingen van de gemeenteraad en voor diverse andere sportieve, culturele en welzijnsactiviteiten die in het Kulturhus zullen worden georganiseerd. De zaal wordt daarvoor voorzien van een gladde vloer. De bedrijfskantine wordt verplaatst van de tweede naar de eerste etage, dicht bij de grote zaal.

Op de tweede verdieping van het Kulturhus Losser komen de werkplekken van de gemeenteambtenaren en verschillende overleg- en stilteplekken. Hier komen 86 flexibele werkplekken waar 119 ambtenaren komen te werken. De tweede verdieping van de uitbouw is nog beschikbaar voor verhuur aan geïnteresseerde partijen. Dat geldt ook voor een aantal ruimtes op de begane grond.

Ruimtelijk ontwerp en financiën Kulturhus Losser zijn rond

Huurcontracten worden nog getekend.

De huurcontracten voor de partners worden op dit moment door de gemeente voorbereid. Nadat de gemeenteraad positief heeft besloten, kunnen de gemeente en de verschillende partners tot ondertekening van de huurcontracten overgaan.

Kulturhus Losser: een veelzijdig gemeenschapscentrum.

Het Kulturhus aan het Raadhuisplein in Losser biedt straks onderdak aan negen partners. En er is nog ruimte beschikbaar voor andere partijen. Het Kulturhus, in het hart van het dorp, is bedoeld om mensen en partijen in Losser te verbinden. Een plek waar je elkaar ontmoet, met organisaties die er voor Losser maatschappelijk toe doen en die samen een bijdrage leveren aan een prettige en dynamische leefomgeving.

Het Kulturhus wordt een veelzijdig gemeenschapscentrum, waar meer wordt gedeeld dan de voordeur(en). Waar de partijen elkaar makkelijk vinden en intensiever samenwerken dan voorheen. Waar je je boeken komt lenen, de Politie vindt of het Zorgloket bezoekt. Het Kulturhus zorgt er bovendien voor dat in Losser de noodzakelijke maatschappelijke voorzieningen in stand blijven.

Volgende stappen.

Het college legt het voorstel nu ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Op 28 juni wordt erover gesproken in de commissie. In juli neemt de gemeenteraad een besluit. Als de raad instemt, worden de bestekken opgesteld, het werk aanbesteed en kan de verbouwing waarschijnlijk nog dit jaar beginnen.

Bibliotheek.

Ans Dijkhuijs gaf aan dat de oppervlakte van de bibliotheek in het Kulturhus vele malen minder zal zijn dan in de huidige bibliotheek. Van 1200m2 inclusief de kantoren, gaat de uitleenruimte terug van 850m2 naar 500m2. De collectie boeken zal ook worden teruggebracht. Wel denkt ze efficiënter te gaan werken in deze nieuwe open ruimte die naar de eisen van Overijsselse Bibliotheken wordt ingericht.

Ruimtelijk ontwerp en financiën Kulturhus Losser zijn rond

Verhuurbare ruimten.

De verhuurbare ruimten zullen zoveel mogelijk verhuurd worden aan instanties die een niet commercieel karakter hebben. De wethouder gaf echter aan dat men hier zeer flexibel en pragmatisch mee om zal gaan, zodat er eventueel ook plaats zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld een kunstenaar of een notaris.

De planning is niet in beton gegoten gaf hij aan. In de toekomst zal men handelen naar wat de vraag is en of de huurder in het concept van Kulturhus past. De bestaande lift blijft functioneren omdat de bibliotheek de kelder als opslagplaats heeft. De bestaande lift is bijvoorbeeld niet geschikt voor rolstoelgebruikers waardoor het noodzakelijk is er een lift bij te plaatsen.

Wethouder Jan Martin van Rees, in gezelschap van de ambtelijke opdrachtgever Aant de Jong, gaf woensdagmorgen om 11.00 uur een persconferentie. Enkele toekomstige gebruikers van het Kulturhus waren hierbij aanwezig zoals Ans Dijkhuijs van de bibliotheek, Astrid te Horst van Carrint Reggeland, Tom van Veen van Fundament en Winfried Vergeer publieksbalie Burgerzaken.

Als de gemeenteraad instemt, kan dit jaar worden begonnen met de uitvoering. Het College van B&W van Losser heeft in haar vergadering van dinsdag 14 juni 2016 het definitieve ruimtelijk ontwerp en de bijbehorende financiële businesscase voor het te realiseren Kulturhus Losser vastgesteld.

Wethouder Jan Martin van Rees: “Nadat de gemeenteraad op 5 april had ingestemd met de eerste versie van de businesscase voor het Kulturhus, met het vlekkenplan voor het Kulturhus en met de notitie over het project Losser Flexibel en Verbonden (LFV) konden we samen met de verschillende deskundigen aan de slag met de verdere uitwerking en detaillering. Het mooie resultaat ligt er nu: een voorstel voor het realiseren van het Kulturhus met een sluitende exploitatie.

Ruimtelijk ontwerp en financiën Kulturhus Losser zijn rond

Een voorstel dat past binnen de door de gemeenteraad gestelde randvoorwaarden en dat de inwoners van Losser geen extra geld kost. Tevens ligt er nu een gedegen ruimtelijk ontwerp van het Kulturhus, waarin alle partners (inclusief de gemeente) de huisvesting krijgen die ze graag willen. De totale investering is begroot op 3,4 miljoen euro".

Wie komt waar in het Kulturhus Losser?

Bij binnenkomst in het Kulturhus aan het Raadhuisplein komen bezoekers straks in een sfeervolle gezamenlijke ontvangstlounge. Medewerkers geven informatie en verwijzen bezoekers, indien gewenst, naar de verschillende organisaties. Op de begane grond zitten straks de VVV, de afdeling Burgerzaken van de gemeente Losser, woningcorporatie Domijn, Carint Reggeland, de Politie, Aveleijn en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).

De meeste ruimte, centraal op de begane grond, is gereserveerd voor de Bibliotheek. Op de eerste verdieping komen het College van B&W, het bestuurssecretariaat, de raadsgriffie en Stichting Fundament (Cluster).

Ook zijn hier diverse soorten spreek- en werkplekken. En natuurlijk bevindt zich op de eerste etage de grote multifunctionele zaal: voor de vergaderingen van de gemeenteraad en voor diverse andere sportieve, culturele en welzijnsactiviteiten die in het Kulturhus zullen worden georganiseerd. De zaal wordt daarvoor voorzien van een gladde vloer. De bedrijfskantine wordt verplaatst van de tweede naar de eerste etage, dicht bij de grote zaal.

Op de tweede verdieping van het Kulturhus Losser komen de werkplekken van de gemeenteambtenaren en verschillende overleg- en stilteplekken. Hier komen 86 flexibele werkplekken waar 119 ambtenaren komen te werken. De tweede verdieping van de uitbouw is nog beschikbaar voor verhuur aan geïnteresseerde partijen. Dat geldt ook voor een aantal ruimtes op de begane grond.

Ruimtelijk ontwerp en financiën Kulturhus Losser zijn rond

Huurcontracten worden nog getekend.

De huurcontracten voor de partners worden op dit moment door de gemeente voorbereid. Nadat de gemeenteraad positief heeft besloten, kunnen de gemeente en de verschillende partners tot ondertekening van de huurcontracten overgaan.

Kulturhus Losser: een veelzijdig gemeenschapscentrum.

Het Kulturhus aan het Raadhuisplein in Losser biedt straks onderdak aan negen partners. En er is nog ruimte beschikbaar voor andere partijen. Het Kulturhus, in het hart van het dorp, is bedoeld om mensen en partijen in Losser te verbinden. Een plek waar je elkaar ontmoet, met organisaties die er voor Losser maatschappelijk toe doen en die samen een bijdrage leveren aan een prettige en dynamische leefomgeving.

Het Kulturhus wordt een veelzijdig gemeenschapscentrum, waar meer wordt gedeeld dan de voordeur(en). Waar de partijen elkaar makkelijk vinden en intensiever samenwerken dan voorheen. Waar je je boeken komt lenen, de Politie vindt of het Zorgloket bezoekt. Het Kulturhus zorgt er bovendien voor dat in Losser de noodzakelijke maatschappelijke voorzieningen in stand blijven.

Volgende stappen.

Het college legt het voorstel nu ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Op 28 juni wordt erover gesproken in de commissie. In juli neemt de gemeenteraad een besluit. Als de raad instemt, worden de bestekken opgesteld, het werk aanbesteed en kan de verbouwing waarschijnlijk nog dit jaar beginnen.

Bibliotheek.

Ans Dijkhuijs gaf aan dat de oppervlakte van de bibliotheek in het Kulturhus vele malen minder zal zijn dan in de huidige bibliotheek. Van 1200m2 inclusief de kantoren, gaat de uitleenruimte terug van 850m2 naar 500m2. De collectie boeken zal ook worden teruggebracht. Wel denkt ze efficiënter te gaan werken in deze nieuwe open ruimte die naar de eisen van Overijsselse Bibliotheken wordt ingericht.

Ruimtelijk ontwerp en financiën Kulturhus Losser zijn rond

Verhuurbare ruimten.

De verhuurbare ruimten zullen zoveel mogelijk verhuurd worden aan instanties die een niet commercieel karakter hebben. De wethouder gaf echter aan dat men hier zeer flexibel en pragmatisch mee om zal gaan, zodat er eventueel ook plaats zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld een kunstenaar of een notaris.

De planning is niet in beton gegoten gaf hij aan. In de toekomst zal men handelen naar wat de vraag is en of de huurder in het concept van Kulturhus past. De bestaande lift blijft functioneren omdat de bibliotheek de kelder als opslagplaats heeft. De bestaande lift is bijvoorbeeld niet geschikt voor rolstoelgebruikers waardoor het noodzakelijk is er een lift bij te plaatsen.

afbeelding van Sietse Smit

Door: Sietse Smit

Redacteur, schrijver en regisseur.