Nieuws

Gemeente

Sport en Hobby

We gaan naar Rome deel 1

Jan Wijering, Jos Kuipers, Stef Hollander en Henk Noordkamp meer dan vijftig jaar vrienden, gaan samen aan het (fiets-) avontuur naar Rome beginnen. Ze proberen samen de reis van Losser naar Rome per fiets in april/mei 2017 te volbrengen. De door hun voorgenomen route is ± 2300 km. Dit op vervolg na hun fietstocht in 2015 naar Santiago de Compostella. De route fietsen ze volgens de route van Hans Reitsma http://www.reitsmaroutes.nl/ . Deze route is geheel in drie delen beschreven en tevens op GPS beschikbaar.

Vertrek

Vrijdagmorgen 21 april om 08:00 uur was het eindelijk zover. De lang geplande reis naar Rome kon beginnen. De tocht naar Santiago twee jaar geleden begon in Overdinkel. Dit jaar vertrokken ze vanuit Losser aan de van Beethovenlaan. De laatste weken hebben ze m.u.v. Jan redelijk gefietst. Het herstel van Jan zijn gebroken pols enkele weken geleden duurt langer dan gedacht. Ze zullen Jan zoveel mogelijk helpen en zien wel hoe het dan gaat. Het is voor allen spannend de eerste fietsdag, hoe gaat het fietsen met veel bagage, sturen, hoe houdt de fietst zich en hoe gaan ze er mee om. Je hebt inclusief de tent immers wel 23 kg extra bagage. Alles moet eerst weer even wennen.

Met behulp van de expert Hans Riekert is de Route vanaf Losser aangepast. waarschijnlijk zal de route op ± 2300 km uitkomen. meer informatie over de route zie https://www.reitsmaroutes.nl/ Ze verwachten vrijdag in de namiddag bij Xanten te zijn in Duitsland. Vanaf hier volgen ze de Rijn tot we bij Remagen op de oorspronkelijk route komen. Wel hebben ze veel extra bagage i.v.m. de weersvooruitzichten. Het blijft waarschijnlijk nog even te koud, vooral voor de Alpen moeten ze extra kleding meenemen.

Hallo Losser zal de reisverslagen publiceren.

Hier volgen de dagelijkse beschrijvingen van de routes tot en met dag 6. Deze zijn onverkort overgenomen van hun website.

Dag 1 Losser - Xanten 110 km 21 april

Eindelijk was het zover, vanaf vanmorgen 07:30 uur liep de keuken vol aan de van Beethovenlaan. Het werd een gezellige drukte. Onze afspraak was om 08:00 uur te vertrekken. Dit werd ook gehaald. Vele bekenden en familieleden hebben ons uitgezwaaid. Ook enkele LWC-ers waren aanwezig om het eerste gedeelte tot Vreden mee te fietsen. De eerste km naar Vreden verlopen voorspoedig, heren bedankt. In Vreden begon het probleem met de navigatie van zowel Jan als van mij. Tijdens het verloop van de tocht richting Winterswijk herstelde de navigatie. Gewoon geduld hebben.

Na Winterswijk kwamen we door een schitterende afwisselende omgeving. Het gebied het Woold is schitterend. Ook in tegenstelling tot bij ons is hier geen intensieve veehouderij waardoor nagenoeg alle weilanden vol in bloei stonden met pinksterbloemen en paardenbloemen. Na dit mooie gebied reden we gedeeltelijk via de oud Bocholtse baan richting deze plaats. Bocholt is een stad die we bewust met onze fietsen vol gehangen met bagage hebben gemeden. Je kon aan de omgeving merken dat het hier al een paar dagen iets warmer is geweest.

De velden met gele koolzaden stonden vol in bloei. In prachtig gezicht. Uiteraard een gezellige stop met een kop zelfgemaakte soep. Dat ging er wel in na zo’n afgelegde afstand. Via de mooie bossen rondom Dingden gingen we richting de Rijn. Eenmaal hier vervolgende we onze weg een paar kilometer stroomafwaarts naar het personen pontje naar Xanten. Vanaf Xanten was het nog ongeveer drie km naar ons eerste onderkomen van onze tocht naar Rome. Het eerste stuk zit er op. Vandaag zo’n 115 km. Gefietst zonder mankementen. Ook de zadelpijn blijft nog even achterweg. De Jeugdherberg Xanten is voor de helft volgeboekt met personen allen ouder dan 40 jaar. Enkele kinderen uitgezonderd. Morgen starten we na het ontbijt met allereerst een bezichtiging aan het oude stadje Xanten, met zijn mooie Romeinse overblijfselen. Daarna fietsen we een groot deel langs de Rijn richting Keulen.
Voor de vogelaars, weinig bijzonders gezien. Een paar Bergeenden, een rode Wouw, ooievaar en warempel een kieviet.
Groeten en tot een volgend verslag, Jan, Jos, Stef en Henk.

Dag 2, Xanten - Dusseldorf 22 april ruim 90 km.

22 april 2017 - Düsseldorf, Duitsland

Allereerst hartelijk dank voor alle warme reacties op onze reislogger. Het liefst zouden we eenieder persoonlijk beantwoorden, maar daar komen we nog even niet aan toe. Voor onze volgers op Facebook geldt hetzelfde.
Vanmorgen allen op tijd opgestaan. Om 07:30 uur ging de eetzaal open en waren we de eerste gasten met het ontbijt. Na een stevig “bunker” ontbijt zijn omstreeks 08:30 uur vertrokken. Het had veel geregend afgelopen nacht en vanaf 07:30 uur was het droog. Wel frisjes maar goed om te fietsen. Ons eerste doel was vandaag was de stad Xanten.

Hier hebben we even rond gefietst en deze mooie oude stad bekeken. Op een gegeven moment komt er iemand met zijn fiets vol gehangen met Ortlieb tassen van links fietsen. Ik zie de man en denk gelijk een bekend gezicht. En ja hoor, we komen aan het praten en mijn eerste indruk werd bevestigd. Het was Henk Nijland, deze naam zegt U niets maar mij wel. Henk is een persoon die al 5 keer naar Rome is gefietst en verder vele mooie en bijzondere tochten heeft gefietst. Ik ken hem via internet, niet persoonlijk maar bij onze voorbereiding voor de tocht naar Rome en voor twee jaar geleden naar Santiago met regelmaat op zijn site gekeken http://www.henkopweg.nl/ voor informatie en tips. Het is toch wel toevallig dat we uitgerekend een van de Nestors van de tochten naar Rome bij toeval zijn op onze tweede dag naar Rome treffen in Xanten.

Na even verder wat informatie te hebben uitgewisseld zijn we verder gefietst naar ons doel van vandaag Düsseldorf. Onderweg opnieuw veel bloeiende koolzaad velden gezien het blijft een prachtig gezicht is. Via de uiterwaarden van de rijn vol met mooie afscheidingen tussen de percelen d.m.v. meidoornhagen door naar ons eindstation voor deze dag. Deze meidoorn afscheidingen zijn een waar Mekka voor vele vogelsoorten. Niet veel later door vele verschrikkelijke industrie gebieden naast de Rijn. Je gaat door het hart van het Ruhrgebied dan kun je dit verwachten maar het overtrof al onze verwachtingen. Wat mogen we blij zijn met het mooie Twente waar we wonen. Via het mooie pontje bij Kaiserswerth over de Rijn (bij HOHG bekend) hebben we onze route naar Düsseldorf voortgezet. Net voor Düsseldorf maakten we een foto stop om de skyline van deze mooie stad vast te leggen. Hier hebben we onze eerste pech. Het kabeltje waar Stef zijn stuurtas mee vastzit is afgebroken.

Bij aankomst in, opnieuw een jeugdherberg (JHB) vragen we of een van de beheerders even wil kijken of er een Ortlieb dealer in de stad is. Ja hoor en open tot 18:00 uur. Direct nadat we de spullen van de fietsen hebben gehaald zijn we naar de winkel gefietst en hier een montage setje voor een stuurtas gekocht. Uiteraard even de binnenstad in en een braadworst genomen in de Bolkestrasse, bij velen bekend. Het feest was daar al in volle omvang bezig. We zijn snel verder gefietst, haha. Het was opnieuw een mooie fietsdag met een klein buitje. Een nadeel veel omleggingen met al die industrie gebieden, die alsmaar groter worden en de oude troep blijft staan. Morgen nog een klein gedeelte door drukke steden en dan een paar dagen langs de Rijn tot Bingen.

Dit wordt volgens ons het mooiste gedeelte langs deze rivier. Voor de vogelaars, opnieuw weinig bijzonderheden, ondanks de vele borden met wat er allemaal moet zitten. We hadden vandaag als bijzonderheid een Casarca, http://www.vogelvisie.nl/soort/casarca.php en voor ons een standaard soort een Zwarte Roodstaart. Bovendien vlogen in een park in Düsseldorf wat halsbandparkieten rond.
Dit was het voor vandaag groeten van ons allen.

Dag 4 Bad Honnef - Bacharach 24 april 113 km

24 april 2017 - Bacharach, Duitsland

We kunnen deze dag vrij kort omschrijven, het was geweldig, de omgeving werd steeds mooier. De temperaturen gingen omhoog en als toetje een overnachting in een oude burcht boven op een berg.
Tja, dat was het in het kort. Vanmorgen op tijd uit ons pension vertrokken voor een rit van ruim 100 km volgens onze berekeningen. Eerst bij de plaatselijke bakker een perfect zoet ontbijtje gegeten om voldoende energie op te doen voor de eerste uren. Vandaag zijn we op de Reitsma route aangekomen. We kunnen dus vanaf nu naast soms de navigatie gebruik maken van de routebeschrijving van Reitsma. Deze hebben we vandaag al vaak nodig gehad. Daarnaast is het schitterend naslagwerk. De eerste bijzonderheid vanmorgen was bij Remagen. Voor nagenoeg iedereen bekend van de 2e wereldoorlog. De nog aanwezige brughoofden bekeken en een gedenksteen. We zaten helaas nog aan de Oostzijde van de Rijn, dus we konden het museum niet bekijken.

In het volgende dorp Linz voor de 5e keer de Rijn overgestoken waarvan vier keer met een pontje. We zeiden al, we fietsen van Pontius naar Pilatus. Elke keer weer leuk. Vervolgens via Bad Breisig (HOHG bekend) Andernach, hier hebben we een pauze gehad en lekker in een park in het zonnetje koffie gezet op onze branders. Dit was genieten. Via diverse verpauperde dorpen onze reis vervolgd naar zoals sommige lezers opmerkten naar het mooiste gedeelte langs de Rijn van onze route. Het is een enorm verschil hoe de steden dorpen in eens veranderen in luxe plaatsen met prachtige gerestaureerde oude bebouwing.

In Koblenz de passage van de Deutches Eck. Dit is waar de Moezel in de Rijn stroomt. Hier was het op het plein bij het meters hoge standbeeld van Kaiser Wilhelm die uitkijkt over de Rijn al behoorlijk druk. Met het prachtige weer vandaag liepen vanaf hier de terrassen vol. Door onze ruime algemene interesse voor zowel bijzonderheden in de natuur, als voor een stukje geschiedenis en bouwwerken, (immers 4 personen) moeten we de tijd ook in de gaten houden. Soms moeten we behoorlijk door trappen om niet te ver achter lopen op onze voorgenomen routeschema. Uitloopdagen zijn er maar zijn we nog zuinig op met al het moois wat we volgens insiders nog te goed hebben.

Na Koblenz kwamen alle bekende mooie plaatsen voorbij. Bij velen natuurlijk een rondje gemaakt. In Boppard nog geluk gehad, er was een afsluiting van de Rijnkade en fietsers moesten via de binnenstad. Op een gedeelte mocht je niet fietsen. Gezien er nog nagenoeg niemand liep half fietsend steppend de straat door tot er een Politiepatrouille langs kwam. De jonge agent wilde zijn boekje al pakken maar gelukkig maakte de oudere er een grapje van. In ieder geval verder lopen.

Vervolgens via de plaatsen Bad Salzig, St Goar en daarna de bekende Loreley. Helaas heeft ze voor ons niet gezongen. Van de andere kant ook goed, want we moeten met onze zware tassen al genoeg uitkijken om geen ongelukken te krijgen. Prachtig om deze omgeving nu eens vanaf de fiets te zien. Na de passage van Oberwesel kwamen we op het eindpunt van vandaag Bacharach. Hier hadden we vanmorgen een Jeugdherberg besproken. Echter bij ons was niet bekend dat deze in een oud kasteel boven op een berg lag. Wat een klim.

Vanuit De prachtige plaats Bacharach een klim via een mooi langzaam oplopende weg. Echter de laatste 750 meter van deze klim waren ruim 16 % met uitschieters naar 18 %. Dit was te veel voor ons allen. Dus een gedeelte lopen. Normaal had dit misschien wel gelukt maar aan het eind van deze inspannende dag (wind tegen) was het net iets te veel. Maar wat een beloning kregen we. Een oude burcht verbouwd naar een JHB is een uitdaging en gelukt.

Zoals je in de bijgaande foto’s kunt zien is het uitzicht geweldig. Of je nu buiten zit, in je kamer, de gezamenlijk ruimte of het toilet. Van alle zijden echt geweldig. We hebben voor de vogelaars nog wel een paar meldingen.
Een Waterspreeuw, een Grote Gele Kwikstaart, 2 x Zwarte Wouw, Torenvalken en in Koblenz opnieuw Halsbandparkieten. Wat ons verder opviel was de opkomst van Japanse duizendknoop. Dit zal een probleem worden ook in Duitsland.
Het blog wordt door twee personen geschreven met natuurlijk input van allemaal.
Groeten, Stef, Jos, Jan en Henk

Dag 5 Bacharach -Lorsch 113 km 25 april

25 april 2017 - Lorsch, Duitsland

Dinsdag 25 april, de wekker (Henk) ging om 6.15 uur. Snel uit bed en een gedrang op het kleine kamertje, immer 4 personen die hun bed moeten afhalen, tassen inpakken en tussendoor het toilet maken! Op tijd, 7 uur, aan tafel en de benodigde energie voor de eerste uren naar binnen werken. Gelukkig net op tijd klaar voordat de grote horde schoolklassen aan het ontbijt gingen. Fietsen gepakt, tassen gemonteerd en daar ging het weer voor de volgende etappe. De afdaling van 16 % was heel wat makkelijker dan de andere kant op!

Het was nog heel erg fris deze ochtend. De weg naar Bingen verliep vlot en onderweg werden we toegezongen door vele, vele nachtegalen. Typisch geluidje, maar als je het een keer kent hoorde je het de hele weg! In Bingen even zoeken, even een foto gemaakt van het mooie Rüdesheim aan de overkant van de rivier en toen de binnenlanden in. Wat een mooie route door golvend heuvellandschap met goudgele koolzaadvelden in de buurt van Ingelheim. Ook voor wijnliefhebbers was hier genoeg te zien en te proeven, want hier komt de spät und fruh Burgunder vandaan. Tevens viel ons op dat de natuur op deze korte afstand toch ver vooruit is. Kersen zijn al zichtbaar groen, trosjes rode bessen zijn al groen aan de struiken.

Eerste hellinkjes beproefd, maar deze gingen vlotjes. Nog even een 10 % tussendoor voor het warm worden en weer afdalen richting Rijn bij Nierheim. Helaas geen tijd om de binnenstad van Nierheim te bekijken, want we gingen de andere kant op via een korte koffiestop naar de pont.

Hoera, weer een overtocht. Wat worden we vaak aangesproken door willekeurige mensen die op onze outfit reageren: Wo geht ihr hin is vaak de vraag. Hele gesprekken volgen en ons slotwoord is vaak: Wir fahren nach Rom, aber heute nicht mehr!  Vervolgens ging het via fraaie paden en dijkjes naar onze halteplek Lorsch. Wat een getwinkel van vogels om ons heen. In de nabijheid zagen we de heuvels van het Taunusgebergte. Na zo’ n 113 kilometer hadden we onze etappestop bereikt. Een prima Gästehaus. Even lekker gegeten in de stad en ons gebogen over de volgende etappes en natuurlijk dit reisblog.

De vogels van vandaag, Ooievaar, Sperwer, Torenvalk, veel Buizerds, Rode en Zwarte Wouw, de eerste Koekoek roep en zoals Jan schrijft zeer veel Nachtegalen. Tevens zingende Veldleeuweriken. Opmerkelijk dat hier ontzettend veel Nijlganzen en Grauwe Ganzen zitten op de sappige grasvelden.
Namens allen, Jan.

Dag 6 Lorsch - Zwingenberg 86 km 26 april

26 april 2017 - Zwingenberg, Duitsland

Vanmorgen hebben we gezamenlijk in de plaatselijke supermarkt ontbeten. Het was perfect en voor ons Nederlanders goedkoop. Nadien zijn we vertrokken voor opnieuw een prachtige etappe. De weg van vandaag ging in hoofdzaak langs de rivier de Neckar. We begonnen in Lorsch en fietsten langs het Taunusgebergte. Bij de plaats Weinheim zijn we van de route afgeweken om deze stad met zijn prachtige Altstad te bezichtigen. In deze stad begon het bergje op bergje af. Na de bezichtiging van deze stad volgden er nog velen. Ook Ladenburg heeft een schitterend oud centrum. In Ladenburg begon het fietsen langs de Neckar. Dan weer links langs de dan weer rechts. Fietsen langs deze rivier en dit mooie dal is vele, vele malen mooier dan het fietsen langs de Rijn.

Enorm afwisselend en allemaal schitterende dorpjes.  Nagenoeg geen enkel verwaarloosd pand. Het ene dorp nog mooier dan het ander. Elk dorp heeft bijna een Altstad. Lang zijn we geweest in Heidelberg. Deze stad heeft een voetgangersgebied van maar liefst 1800 meter. Een prachtige stad. Buiten alle mooie oude panden zijn hier ook nagenoeg alle bekende winkels. Dus voor ieder wat wils. Mocht je ooit van plan zijn om hier een wandel of fietsvakantie te houden dan is bijna elk dorp perfect om te starten.

Wij overnachten nu in het Neckar – Odenwald. We zijn in het dorpje Zwingenberg het einddoel van vandaag. Ons onderkomen is nu het mooie nieuwe huis van Edith en Klaus Bartmann. Genoemd Wanderunterkunft Zwingenberg (Baden). Hij is een wandelgids en weet tevens wat een wandelaar of fietser nodig heeft. Alles is en wordt voor je geregeld tegen een zeer betaalbare prijs. De afstand van vandaag was minder dan vorige dagen i.v.m het bezichtigen van diverse oude dorpjes. Elke dag heeft tot nu nog een verrassing voor ons. Is het niet het treffen van personen dan is het wel ons onderkomen aan het eind van de dag. Een nadeel bijna altijd klimmen naar het onderkomen voor de nacht.
Voor de vogelaars weinig bijzonders. Nagenoeg geen roofvogels en geen nieuwe bijzondere soorten vandaag. Wel geregeld hazen en vandaag ook de eerste reeën gezien.
Tot een volgend dagoverzicht, groet namens allen Henk.

afbeelding van Sietse Smit

Door: Sietse Smit

Redacteur, schrijver en regisseur.